En hand som pekar på en skärm på en laptop.

Så undviker du att bli lurad på nätet

Här får du lära dig hur du skyddar dig mot de vanligaste bedrägerierna.

Vi gör många olika saker på internet. Det är till exempel vanligt att handla mat, beställa medicin eller att göra ärenden på banken på internet. Internet kan göra vardagen lättare. Men det finns också bedragare på internet, personer som luras för att få tag på till exempel pengar och lösenord.

Bedragare kan luras på olika sätt

Bedragare kan ta kontakt på mejl, telefon, sms eller andra meddelanden. Det är vanligt att bedragare säger att de jobbar på en bank, en myndighet, ett känt företag eller en känd organisation. Bedragare kan säga olika saker om varför de tar kontakt. Men de brukar nästan alltid vilja att man ska klicka på en länk, till exempel i ett mejl. Bedragare kan också säga att man ska använda sin e-legitimation eller bankdosa, eller att man ska ladda ner ett program från internet.

Bedragare brukar försöka göra så att man blir stressad, orolig, glad eller nyfiken.

Det kallas nätfiske när någon luras för att få andra att lämna ut hemlig information som koder och lösenord.

Ge aldrig koder, lösenord eller uppgifter från ditt bankkort till någon som kontaktar dig. Använd aldrig ditt bank-id eller annan e-legitimation om någon kontaktar dig och ber dig att göra det.

En kvinna går ut från sin port och pratar i mobiltelefonen.

Skydda din dator mot virus

  • Använd ett bra program som skyddar mot virus.
  • Aktivera brandväggen i din dator.
  • Uppdatera appar och program direkt när det finns uppdateringar.

Klicka inte på länkar i mejl och meddelanden

Det brukar finnas länkar till webbplatser i mejl och meddelanden från bedragare. Det är falska webbplatser, men de ser verkliga ut. Det kan till exempel se ut som en webbshop eller en myndighets webbplats. På webbplatsen kan det stå att du behöver logga in med ett lösenord eller skriva någon personlig information, till exempel från ditt bankkort. Bedragarna stjäl informationen som du skriver in.

Öppna inte filer i mejl och meddelanden

Det kan finnas filer och dokument i mejl och meddelanden från bedragare. Om du öppnar en sådan fil kan din dator få virus eller skadliga program. Då finns det risk att bedragarna får värdefull information från dig, till exempel lösenord eller uppgifter från ditt bankkort.

Var försiktig med dina lösenord

  • Berätta inte för andra vad du har för lösenord.
  • Logga inte in på dina tjänster och konton från andra personers datorer eller mobiler.
  • Byt inte lösenord i onödan. Byt bara lösenord om någon har fått veta ditt lösenord eller om du vet att ditt lösenord är svagt (osäkert).

Lägg på luren!

Om bedragare ringer är det bäst att avbryta samtalet. Våga vara bestämd. Lägg på luren om någon ringer och vill ha uppgifter från ditt bankkort, säger att du ska använda din bankdosa, bank-id eller e-legitimation, eller vill att du ska ladda ner ett program från internet.

Man står vid ett hus och pratar i telefon

Lita aldrig på namn eller telefonnummer som kontaktar dig

Bedragare kan använda falska namn och telefonnummer. Du kan aldrig veta säkert att avsändarens namn är äkta i ett mejl eller annat meddelande. Du kan aldrig veta säkert att ett telefonnummer som kontaktar dig är äkta. Svara inte om du är misstänksam.

Du kan kontrollera om ett mejl, meddelande eller telefonsamtal är äkta. Gör så här: Sök själv efter kontaktuppgifter till personen eller företaget som kontaktade dig. Kontakta dem på mejladressen eller numret du hittar.

Var kritisk mot annonser och erbjudanden

Det finns falska annonser på internet och i sociala medier. Därför är det bra att vara kritisk. Lita inte på fantastiska erbjudanden, förslag om investeringar eller olika tävlingar. Annonserna kan vara skapade av bedragare som till exempel vill få pengar eller uppgifter från ditt bankkort, eller som vill ge virus till din dator.

Det finns också falska pop-up-fönster som meddelar om virus. Klicka inte på dem. Lita bara på ditt eget program mot virus.

Skydda din information och dina konton

Välj ett starkt lösenord

  • Lösenordet ska vara minst 12 tecken långt.
  • Lösenordet ska vara ovanligt.
  • Lösenordet ska inte gå att koppla till just dig.
  • Du ska ha olika lösenord för olika tjänster och konton.

Din personliga information är ofta bara skyddad av ett enda lösenord. Därför är det viktigt att använda ett starkt lösenord. Ibland är det möjligt att logga in på flera sätt, till exempel med både ett lösenord och en sms-kod. Det är säkrare. Det är extra viktigt att skydda din e-post och dina sociala medier.

Tips!

Så här kan du skapa ett starkt lösenord: Sätt ihop fyra olika ord. Byt ut några bokstäver mot siffror eller andra tecken. Skriv dina lösenord på en lapp som du sparar på ett säkert ställe. Eller använd en särskild app som samlar alla dina lösenord, en så kallad lösenordshanterare.