.FILE 2G 3G 4G 5G

Sökmotoroptimering

Ämnen

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de metoder som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland sökresultaten hos sökmotorer som Google.

Även kallat sökordsoptimering, search engine optimization, SEO

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika metoder som används för att få en webbsida att på ett organiskt sätt (ej genom betald marknadsföring) synas så högt upp som möjligt bland sökresultaten hos sökmotorer som Google. Googles index är mycket omfattande och de flesta användare tar sällan del av annat än de allra översta länkarna i sökresultatet.

De sidor som inte syns på den första sidan bland sökresultaten får betydligt lägre trafikvolymer. Detta innebär att webbplatsägare på olika vis försöker få sin webbsida att hamna bland de första sökträffarna. Rangordningen av sökresultat sker automatiskt med algoritmer och webbplatsägare kan därmed försöka genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till. Resultatet blir alltså att den som bäst behärskar sökmotoroptimering, det vill säga hur bra man är på att få sin webbsida att rankas högt av Google, blir mest läst.

Företagen bakom sökmotorer vill att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för de som söker på ett visst sökord samtidigt som webbplatsägare vill att deras webbsidor ska synas bland sökresultaten och att rätt personer ska hitta till webbsidorna. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna metoder för sökmotoroptimering, så att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.

Utan en algoritm som tar fram de resultat som bäst överensstämmer med det som sökmotorn bedömer vara relevant, skulle internetanvändare få ägna mycket tid varje dag åt att läsa igenom länkar för att få svar på en enkel fråga.

Hur fungerar sökalgoritmerna

Ju fler sökningar som görs på något i en sökmotor desto högre rankas det bland resultaten. Detta bygger på Googles grundsyn att det som många människor anser vara viktigt blir viktigt. Men sökalgoritmerna tar även hänsyn till en rad andra faktorer för att rangordna sökträffar. Till exempel vilka länkar som finns på sidan, vilka sökningar användaren har gjort tidigare, var man befinner sig geografiskt och vilka sidor man har besökt tidigare. När det gäller Google så kan information även komma från något av Googles andra tjänster, till exempel Google Mail, Google Maps, Google Calender eller Youtube.

Den geografiska platsen är av särskild betydelse för sökresultat, men exakt hur algoritmerna för sökningar fungerar vet bara företagen bakom sökmotorerna. Det finns en viss personalisering av sökresultaten men den är inte alls lika stor som i sociala medier eller vid skräddarsydd reklam.

Riktlinjer inom sökmotoroptimering

Metoder som används inom sökmotoroptimering handlar dels om att anpassa innehåll, ordval, formatering och struktur på webbsidor men även om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Om det finns många länkar från andra relevanta sidor så kommer algoritmen ranka webbsidan högre och den kommer att placeras högre upp bland sökresultaten. En annan del av sökmotoroptimering handlar om engagemang, ju längre en besökare stannar och interagerar på en webbsida, desto bättre är innehållet enligt sökmotorn. Algoritmen rankar även aktiva webbsidor som uppdateras regelbundet högre än statiska sidor.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-