.FILE 2G 3G 4G 5G
  • De yngsta barnen – hur ska man tänka kring skärmtid och innehåll?
    24:48 minuter | 12 juni, 2020

    De yngsta barnen – hur ska man tänka kring skärmtid och innehåll?

    Hur vet man vad som är bra och dåligt innehåll för små barn? Eller, ska man kanske låta bli alla skärmar helt de första åren?
  • Är skärmtid farligt?

    Nästan hälften av alla barn mellan noll och fem år använder internet dagligen, det visar Internetstiftelsens rapport Barnen och internet från 2019. Samtidigt visar Statens medieråds undersökning Småungar och medier från 2019 att allt fler föräldrar känner sig lite vilse och saknar kunskap om barns internetvanor – varför är detta en så brännande fråga?

    Enligt Susanne Kjällander, lektor och filosofie doktor på Stockholms universitet, är svaret enkelt; det är för att det är något nytt. Vi har själva inte växt upp med den teknik som finns idag, plus att det ställs högre krav på dagens föräldrar – vi ska hinna med att göra karriär, motionera och vara närvarande föräldrar vilket resulterar i oro och dåligt samvete när vi låter skärmen vara barnvakt en stund. 

    Vad säger forskningen om skärmtid?

    Forskningen har inte hunnit ikapp inom dessa områden och vi känner därför inte till alla konsekvenser av alltmer intensivt skärmanvändande, varken långsiktiga eller kortsiktiga. Susanne har däremot sett, i sin forskning om digitala verktyg i förskola och skola, att vad barnen gör vid skärmen är av större betydelse än hur lång tid barnen spenderar framför skärmen. Om de är aktiva kreativa producenter istället för passiva konsumenter så har man mycket att hämta hem. Det är alltså skillnad på att skapa filmer med ljud och bild då barnet är aktivt jämfört med att titta på andras producerade material och vara passiv. 

    Att små barn inte skulle ha nån skärmtid alls är en utopi.

    Susanne Kjällander, lektor och filosofie doktor på Stockholms universitet

    2019 fick WHOs rapport stor uppmärksamhet. Den visade bland annat att barn under två år inte skulle sitta framför skärmar alls. Det många medier missade i rapporten var att det inte var själva skärmtidens vara eller icke-vara som var problemet utan snarare barns stillasittande. Barn behöver mer fysisk aktivitet och när de sitter med plattan och kollar film istället för att vara ute och klättra i träd, då kan det vara ett problem. 

    – Alla barn sitter framför skärm på ett eller annat vis – digitala verktyg i förskolan är obligatoriskt och en del av läroplanen. Så att små barn inte ska ha någon skärmtid alls är en utopi, verkligheten ser inte ut så säger Susanne. Däremot kan man göra det bästa av det och ha regler kring skärmanvändandet. Man låter ju inte barnen gå runt och äta godis hur som helst eller vara uppe hur sent de vill, de behöver regler och rutiner.   

    En kvinna och en man som håller om varsitt barn samtalar och använder en dator. Ena barnet tittar upp mot kameran.

    Plattan som barnvakt

    Visst finns det tillfällen när vi kan behöva använda läsplattan som barnvakt, precis som teven användes som barnvakt förr. Det är dock bra att ha lite koll säger Susanne, undvik att barnen sitter med hörlurar så att du hör vad de tittar på. 

    – Tiden de sitter är inte det viktigaste – hellre att de dansar tre timmar framför skärmen än att de tittar femton minuter på våld. 

    Det kan var tryggt för föräldrar att veta att vilka appar och vad barnen gör med digitala verktyg i förskolan är mer reglerat än i hemmet. I förskolan används appar kollektivt och enligt läroplanen, så det finns mycket för föräldrar att lära från förskolan. 

    Bra appar för barn

    I undersökningen Barnen och internet framkommer det att den vanligaste aktiviteten bland små barn är film och video, bara tolv procent använder lärprogram dagligen i hemmet. Susanne brukar prata om ett app-glapp, app gap på engelska, där det syns en tydlig skillnad mellan vad föräldrar laddar ner för appar till sina barn. Vissa föräldrar laddar ner lärande appar med tydliga genusperspektiv och så vidare medan andra laddar ner skjutspel. Här har förskolan en uppgift att bjuda in barnen till en kvalitativ digital miljö för att överbrygga glappet som kan uppstå. 

    – Barn har egentligen inget behov av skärmar, men om man märker att de har ett stort intresse så kan det vara bra att se till så att de använder mer lärandeappar.

    Här hittar du bra appar:

    • Pappas appar
    • Skolappar
    • Fråga förskolan om tips

    Hur påverkas hjärnan av skärmtid?

    Det finns inte så mycket forskning på hur hjärnan påverkas än men det forskningen visar är att det är bättre att titta på en stor skärm på längre avstånd än att titta på en liten skärm på nära håll. Likaså är det bättre att titta tillsammans med andra så man kan kommunicera kring det man ser än att barnet tittar självt. 

    Vilka fördelar finns med digitala verktyg för barn?

    De barn som faller utanför normen gynnas ofta av digitala verktyg eftersom utrymme ges för att uttrycka sig på ett annat sätt än med text och tal som det ofta är i skolan. Istället kan barnen uttrycka sig multimodalt med bild, film och ljud som blir ytterligare ett sätt att kommunicera. 

    Appar som gör barn till aktiva producenter där de skapar sagor med hjälp av figurer där de kan lägga till ljud, bild, text och musik blir som en digital storytelling. I en viss ålder är det viktigt för barn att lära sig berätta, då är dessa appar till stor hjälp. 

    Hur vet jag om mitt barn har för mycket skärmtid?

    Om barnet hela tiden väljer skärmen kan man ställa sig frågor som "vad hade barnet gjort istället?" "Om jag tar bort skärmen nu vad händer då?" Blir det tårar och skrik – då kanske de har lite för mycket skärmtid. Om du märker att det blir mycket frustration i ett spel så kan du som vuxen avsluta spelet. Men säg alltid till i förväg, sätt dig bredvid och titta på det sista för att sedan låta barnet avsluta. 

    Föräldrar frågar om de yngsta barnens skärmtid

    Ett återkommande moment i denna podd är att vi låter experten svara på frågor som kommit in från föräldrar.

    • Finns det en fara med att hantera utbrott genom att ge barnen skärmen?
      – Ja det finns det. Om de uttrycker frustration så blir ju det som en muta eller avledande manöver. Ibland kanske man måste – som på bussen, men att alltid använda det hemma är inte så bra. Det kan vara bra att veta att i förskolan används så används skärm inte som en avledning utan som en planerad del av verksamheten. 
    • Vi har en fyra månader gammal son och pratar mycket med mor-och farföräldrar genom facetime. Är det farligt med skakig bild och många människor i skärmen samtidigt?
      – Digitala verktyg ska användas som ett hjälpmedel när det fysiska inte räcker till. Detta är ett bra exempel på det, det vill säga när man inte kan träffas fysiskt så är det jättebra att det digitala finns som komplement. 
    • Hur påverkas koncentrationsförmågan av digitalisering?
      – Det finns inte forskning på det än men vi tror på sikt att det kommer påverka koncentrationsförmågan. Men det man redan vet är att fysisk aktivitet ökar koncentrationsförmågan. 
    • Jag har en ettåring som blir jätteupprörd och gallskriker när jag tar ifrån henne plattan, till exempel när vi ska äta – hur kan man hantera det smart?
      – Det är jättebra att ta bort plattan när hon ska äta, för plattan hör inte hemma i en matsituation. Forskning visar att barn inte känner mättnad på samma sätt när de tittar samtidigt som de äter plus att det är en trevlig aktivitet i familjen. Det är en del av att vara barn att bli besviken över såna saker som att bli fråntagen plattan.
    • Kan barn bli beroende av skärm på samma sätt som de kan bli beroende av till exempel socker?
      – Seriösa forskare pratar inte om beroende av digitala skärmar och verktyg utan ett problematiskt användande. Det finns tecken på att vissa barn upplever det och då vet man inte om det beror på barnen eller på miljön, så som det alltid är med forskning – man vet inte riktigt. Men om man själv tänker att "undra om mitt barn inte har ett problematiskt användande här" så är det nog så och då behöver man hitta andra saker att stimulera med.

    Fler avsnitt

    Om podden Våra barn och nätet

    Idag använder barn internet redan i tidig ålder. För dem är det inte längre relevant att dela upp livet i digitalt och analogt. För föräldrar eller vårdnadshavare kan användandet kännas ovant och ibland oroande. I podden Våra barn och nätet samtalar Björn Appelgren och Jannike Tillå från Internetstiftelsen med experter inom en rad olika områden som rör våra barns digitala närvaro. Podden hjälper dig att förstå och intressera dig för barnens liv på internet – och belyser både möjligheter och risker. Tillsammans gör vi barnens uppväxt tryggare och bättre.

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

    Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

    Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

    Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

    Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
    false
    -