.FILE 2G 3G 4G 5G
AI och ChatGPT som läxhjälp
26:34 minuter | 30 augusti, 2024

AI och ChatGPT som läxhjälp

I det här avsnittet diskuterar vi hur AI, särskilt ChatGPT, kan användas som ett verktyg för läxhjälp. Vi får träffa eleven Wilda Donatello som använder AI för att förbättra sina studier.

AI-tjänster som ChatGPT kan fungera som en personlig lärare och läxhjälp för skolelever – men det gäller att veta vilka verktygens begränsningar är. Vilda Donatello som går i nian berättar hur hon använder ChatGPT för ett bättre och roligare skolarbete, medan föräldern och teknikexperten Amer Mohamed berättar hur han skapade en AI-lärare till sin son.

Vilda Donatello som går I nian mötte AI genom sin lärare och började använda det som hjälp inför prov och inlämningar. Genom att experimentera med ChatGPT insåg hon att det var mer än bara en källa för fakta – AI kunde fungera som ett verktyg för att strukturera och organisera sina tankar. Hon använder nu AI mer specifikt för att få vägledning i hur hon kan förbättra sitt arbete, exempelvis genom att reflektera över hur hon bäst kan strukturera en presentation.

Vilda poängterar dock att det är viktigt att förstå AI:s begränsningar. ChatGPT kan ibland "hallucinera", det vill säga hitta på saker, vilket gör det svårt att lita på all information utan att granska den kritiskt. Därför använder hon AI främst som ett verktyg för att få hjälp att reflektera och utveckla sina egna idéer, inte för att söka fakta.

Behöver mindre hjälp från föräldrarna

Vilda diskuterar även föräldrafrågan – hur AI har förändrat föräldraengagemanget i hennes studier. Hon behöver sina föräldrar mindre eftersom AI tar över vissa roller, som att förhöra henne inför prov. Detta är praktiskt eftersom AI alltid finns till hands, till exempel när hon sitter på bussen. Samtidigt tar hon upp den oro som många vuxna har om att AI kan leda till fusk. Hon menar att AI faktiskt inte är särskilt lämpat för fusk, eftersom det kan ge felaktig information, och att det kräver att användaren är medveten om sina egna brister och styrkor för att dra nytta av verktyget.

Amer Mohamed, en teknikentusiast och förälder, har också använt ChatGPT för att stötta sin sons lärande. Han anpassade AI till att fungera som en "AI-lärare" som guidar sonen genom frågor istället för att ge svar direkt. Detta har hjälpt sonen att bli mer engagerad i sitt lärande och uppmuntrat honom att ställa fler frågor. Amer ser detta som ett sätt att stärka självständighet och kritiskt tänkande hos barn, samtidigt som föräldrar får avlastning i den dagliga kampen med läxläsning.

Amer beskriver också hur han använde AI:s funktioner för att göra lärandet mer personligt och engagerande. Till exempel programmerade han AI att använda metaforer och exempel från områden som intresserar hans son, som datorspelet Fortnite, vilket hjälpte honom att förstå mer komplexa koncept som fascism.

Både Vilda och Amer belyser hur AI kan vara ett kraftfullt verktyg för studieovana familjer eller de som har särskilda behov. AI ger möjlighet till obegränsat stöd och anpassar sitt språk och sina svar beroende på användarens behov. Verktyget blir aldrig trött eller irriterat, och Amer lyfter fram fördelarna med att kunna använda AI för att repetera saker flera gånger utan att någon blir frustrerad.

Källkritiken viktig när man använder AI

Trots fördelarna betonar både Vilda och Amer vikten av att vara källkritisk när man använder AI, eftersom teknologin ibland kan ge felaktiga svar. Detta är särskilt viktigt i en utbildningsmiljö där korrekt information är avgörande. Amer påpekar att ChatGPT inte fungerar som en databas utan som en statistisk modell som baseras på de ord den får. Den gissar sig fram till ett svar, vilket kan leda till felaktigheter.

I slutändan uppmanar de föräldrar att våga testa AI-verktyg tillsammans med sina barn och att se det som ett komplement till traditionell undervisning snarare än ett verktyg för fusk eller genvägar. Amer understryker att elever alltid har fuskat och kommer fortsätta göra det, men att AI gör lärandet mer engagerande och intressant, vilket minskar behovet av att ta till fusk.

Samtidigt som AI blir allt mer populärt bland elever och föräldrar, är det också viktigt att ta hänsyn till integritetsfrågor. Amer förklarar att det finns olika nivåer av skydd beroende på vilken version av AI-verktygen man använder. Han rekommenderar att föräldrar som vill skydda sin data överväger att betala för premiumversioner av AI-tjänster som erbjuder högre säkerhet och integritetskontroller.

Lyssna på avsnittet för att höra mer om hur AI-tjänster som ChatGPT kan fungera som en ovärderlig resurs i hemmet för både elever och föräldrar. Med rätt inställning och kritisk användning kan AI stödja barn i deras skolgång, minska stressen för föräldrar och bidra till att göra lärandet mer tillgängligt och engagerande för alla.

Om podden Våra barn och nätet

Idag använder barn internet redan i tidig ålder. För dem är det inte längre relevant att dela upp livet i digitalt och analogt. För föräldrar eller vårdnadshavare kan användandet kännas ovant och ibland oroande. I podden Våra barn och nätet samtalar Björn Appelgren och Jannike Tillå från Internetstiftelsen med experter inom en rad olika områden som rör våra barns digitala närvaro. Podden hjälper dig att förstå och intressera dig för barnens liv på internet – och belyser både möjligheter och risker. Tillsammans gör vi barnens uppväxt tryggare och bättre.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-