Källkritik handlar om att kunna avgöra om en källa och informationen i den är trovärdig. Källkritik är viktigt eftersom alla beslut vi tar grundar sig på kunskap och information vi tagit till oss tidigare. Om den informationen är dålig eller missvisande kommer vi helt enkelt fatta dåliga eller felaktiga beslut.
I den här kursen får du en introduktion till källkritik på sociala medier.
Sociala medier fungerar inte som traditionella medier och påverkar hur vi behöver tänka kring källkritik. Det här är bra att känna till:
En algoritm är en uppsättning regler, som används för att hantera stora mängder information, och består av instruktioner om vad som ska utföras, med vad och i vilken ordning. Algoritmer används till exempel för att avgöra vad som ska visas i ditt Facebook-flöde.
Det är svårt att säga exakt hur plattformarnas algoritmer fungerar, men när du använder sociala medier bestämmer algoritmerna vilka inlägg du ser utifrån en mängd olika parametrar, till exempel:
Det här kan exempelvis leda till att du ser mer av en viss typ av information och missar andra perspektiv.
Enligt Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och Internet har tre av tio svenskar svårt att avgöra vad som är sant på sociala medier – och ju äldre man är desto svårare tycker man att det är.
En fjärdedel har också svarat att de har trott på information som senare visat sig vara falsk.
Det finns en rad verktyg och metoder som hjälper oss att vara källkritiska. Här är några exempel:
I den här serien med snabbkurser kommer vi titta närmare på hur man kan granska avsändare och källor på nätet på olika sätt. Du hittar alla kurser i serien på sista sidan.
Den här kursen är den första i en serie kurser. Gå direkt till nästa kurs Tre frågor som gör dig bättre på digital källkritik eller välj önskad kurs i listan nedanför.