.FILE 2G 3G 4G 5G
Introduktion

Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor

4 min

En vanlig sökmotor som Google är ett kraftfullt verktyg för att dubbelkolla information och källors trovärdighet.

I den här kursen får du lära dig hur du gör bättre sökningar och vad du bör tänka på när du använder sökmotorer i din källkritik.

Händer som håller i en mobil, på skärmen syns sökmotorn Google.
Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor – Steg 1 av 5

Hur kommer jag igång med att använda Google för att granska information?

Börja din faktasökning genom att öppna Google i en ny flik i din webbläsare. Att ha två flikar öppna gör det lättare att gå fram och tillbaka mellan informationen du vill undersöka och det du hittar i din sökning.

Även om en sökmotor är väldigt bra på att hitta information blir dina sökningar bättre om du är så specifik som möjligt. Om du vill dubbelkolla något du läst att Internetstiftelsen sagt om begreppet skärmtid kommer du inte långt genom att bara söka på Internetstiftelsen. Sök istället på Internetstiftelsen skärmtid eller formulera din sökning som en fråga: Vad säger Internetstiftelsen om skärmtid?

Exempel på en sökning formulerad som en fråga.
En sökfras i googles sökruta.
Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor – Steg 2 av 5

Hur kan jag göra mer exakta sökningar på Google?

Nästan alla svenskar använder Google för att söka på nätet, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. Men alla känner inte till att man kan få fram mer exakta resultat med några enkla knep:

  • Sök på en exakt fras genom att sätta citattecken runt det du vill söka på. Sökfrasen "vad är källkritik" inom citationstecken ger dig till exempel sidor där precis den meningen går att hitta.
  • Sök efter ett visst ord på en viss webbsida genom att skriva site:sajtens webbadress efter ordet eller frasen du vill söka på, till exempel källkritik site:internetkunskap.se.
  • Exkludera sökresultat genom att sätta ett minustecken framför ord du inte vill ha med i ditt sökresultat, till exempel det gyllene förstoringsglaset ‑wikipedia.
  • Sök bara efter resultat inom en viss tid genom att klicka på "verktyg" under sökmotorns sökfält och välja till exempel "senaste veckan".
Se filmen "Så dubbelkollar du information med en sökmotor" genom att trycka på play-knappen. Filmen är 7:09 minuter lång.
Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor – Steg 3 av 5

Hur vet jag om ett sökresultat i Google är pålitligt?

Det är viktigt att komma ihåg att det resultat som kommer högst upp vid en Google-sökning inte behöver vara det mest pålitliga. Det är därför bra att också titta längre ner på första sidan med sökresultat och även på fler sidor än den första.

Kom ihåg att företag kan betala för att få ett sökresultat högst upp bland resultaten. Det behöver inte betyda att resultaten är felaktiga eller dåliga, men det betyder alltså att någon har betalat för synas där.

Om ett sökresultat är köpt anges det ofta med orden "sponsrad" eller "annons", men det kan var svårt att se dessa märkningar.

Exempel på hur sponsrade sökträffar märks upp på Google.
Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor – Steg 4 av 5

Granska dina sökresultat på Google närmare

De personer som är bättre än genomsnittet på källkritik granskar oftare sökresultaten extra noga innan de klickar sig vidare någonstans. Tänk på detta:

  • Titta på fler sökresultatsidor än bara den första.
  • Läs vad som står i de korta utdragen från sidan bland sökresultaten innan du klickar.
  • Sök gärna med fler sökmotorer än Google, till exempel Duckduckgo eller Bing. Sökresultaten kan skilja sig åt.
Längst ner på första sidan med sökresultat kan du klicka dig vidare till fler sidor med andra sökträffar.
Så dubbelkollar du information med hjälp av en sökmotor – Steg 5 av 5

Bra! Nu vet du hur man söker bättre och mer effektivt med en sökmotor!

  • Försök att göra dina sökningar så specifika som möjligt, till exempel genom att lägga till ord eller formulera din sökning som en fråga.
  • Använd de verktyg för filtrering som finns i de flesta sökmotorer, till exempel för att avgränsa till önskad tidsperiod.
  • Kom ihåg att det översta resultatet inte behöver vara det mest trovärdiga och att företag kan köpa sig platser högst upp i resultatlistan.
  • Läs de korta utdragen innan du klickar på sökresultat.
  • Sök efter samma sak med fler olika sökmotorer.
Vad tyckte du om kursen?
Internetstiftelsens logga, pixelhjärtat, står på marken i solen
false
-