En vanlig sökmotor som Google är ett kraftfullt verktyg för att dubbelkolla information och källors trovärdighet.
I den här kursen får du lära dig hur du gör bättre sökningar och vad du bör tänka på när du använder sökmotorer i din källkritik.
Börja din faktasökning genom att öppna Google i en ny flik i din webbläsare. Att ha två flikar öppna gör det lättare att gå fram och tillbaka mellan informationen du vill undersöka och det du hittar i din sökning.
Även om en sökmotor är väldigt bra på att hitta information blir dina sökningar bättre om du är så specifik som möjligt. Om du vill dubbelkolla något du läst att Internetstiftelsen sagt om begreppet skärmtid kommer du inte långt genom att bara söka på Internetstiftelsen. Sök istället på Internetstiftelsen skärmtid eller formulera din sökning som en fråga: Vad säger Internetstiftelsen om skärmtid?
Nästan alla svenskar använder Google för att söka på nätet, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. Men alla känner inte till att man kan få fram mer exakta resultat med några enkla knep:
Det är viktigt att komma ihåg att det resultat som kommer högst upp vid en Google-sökning inte behöver vara det mest pålitliga. Det är därför bra att också titta längre ner på första sidan med sökresultat och även på fler sidor än den första.
Kom ihåg att företag kan betala för att få ett sökresultat högst upp bland resultaten. Det behöver inte betyda att resultaten är felaktiga eller dåliga, men det betyder alltså att någon har betalat för synas där.
Om ett sökresultat är köpt anges det ofta med orden "sponsrad" eller "annons", men det kan var svårt att se dessa märkningar.
De personer som är bättre än genomsnittet på källkritik granskar oftare sökresultaten extra noga innan de klickar sig vidare någonstans. Tänk på detta:
Den här kursen är den sjätte i en serie kurser. Gå direkt till nästa kurs Så dubbelkollar du information med Wikipedia på bästa sätt eller välj önskad kurs i listan nedanför.