Du har säkert hört att du ska akta dig för bedragare på internet, och kanske stött på begrepp som nätfiske, phishing, vishing och smishing?
I den här kursen får du lära dig vad nätfiske är och hur du kan skydda dig mot bedragare på nätet.
Nätfiske är det svenska ordet för engelskans phishing och betyder att bedragare försöker lura – eller "fiska" – av dig lösenord, koder, kortuppgifter och annan personlig information.
Bedragarna vill åt den här informationen för att kunna stjäla dina pengar, sälja den vidare till andra bedragare eller för att kapa din identitet och lura andra.
För att lura dig är det vanligt att bedragarna låtsas kontakta dig från en bank, en myndighet eller ett företag som du har stort förtroende för.
Bluffmejl skickas vanligtvis till många mottagare samtidigt, i hopp om att några ska gå på bedrägeriet. Mejlen är ofta automatiskt och dåligt översatta till olika språk, men bedragarna blir allt skickligare. Även ett välskrivet mejl kan vara falskt.
Bluffmejl kan också skickas till enskilda personer. Då är språket ofta felfritt och mer personligt. Bedragarna kan också ha tagit reda på bakgrundsinformation om personen de vill lura. Den typen av riktade nätfiskeförsök kallas spear phishing.
Bluffmejl kan se ut på olika sätt, men du uppmanas nästan alltid att klicka på en länk eller att öppna en bifogad fil. För att du ska följa uppmaningen spelar bluffmejl ofta på dina känslor genom att göra dig nyfiken, glad eller orolig. Tänk på att bedragarna är uppfinningsrika och hela tiden kommer på nya sätt att försöka lura dig.
I det här exemplet ser du följande varningssignaler.
Det bästa skyddet mot bluffmejl är att tänka kritiskt.
Tänk på att du aldrig kan lita på avsändarnamnet, eftersom det är enkelt att förfalska. Det är mycket svårare att förfalska en avsändaradress. I nästa steg får du lära dig hur du kan avslöja ett bluffmejl på avsändaradressen.
Ett bra sätt att avslöja ett bluffmejl är att undersöka avsändaradressens domännamn, alltså det som står efter @-tecknet och avgränsas med punkter. Det viktigaste att kontrollera är att mejlet kommer från rätt huvuddomän och rätt toppdomän. Toppdomänen är det som alltid står sist i avsändaradressen, till exempel .se eller .com, och huvuddomänen är det som står direkt före toppdomänen, till exempel skatteverket.se.
Det vanligaste är att bedragare använder en annan toppdomän än den riktiga för att luras, till exempel skatteverket.net istället för skatteverket.se.
För att ta reda på vilken huvuddomän och toppdomän ett specifikt företag eller myndighet använder kan du söka efter det på webben.
Tänk också på att e-postadresser kan innehålla subdomäner, som då står före huvuddomänen. Bedragare skulle till exempel kunna skicka bluffmejl från skatteverket.dinskatt.online och på så sätt få det att se ut som mejlet kommer från Skatteverket.
När bedragare ringer för att "fiska" efter personlig information kallas det vishing, från engelskans voice phishing.
Bedragarna påstår sig ofta jobba på din bank, en myndighet eller ett företag som du har stort förtroende för. De är vanligtvis övertygande och påstridiga. Ärendena varierar men du uppmanas ofta att:
Om någon ringer dig och ber dig om dina kortuppgifter eller att ladda ner ett program från internet – lägg på luren direkt, oavsett vad ärendet gäller. Detsamma gäller om någon ringer och uppmanar dig att använda din bankdosa, ditt bank-id eller annan e-legitimation.
Kom ihåg:
När bedragare använder sms eller andra meddelandetjänster för att "fiska" efter personlig information kallas det smishing – en sammanslagning av sms och phishing.
Meddelandena ser ofta ut att komma från din bank, en myndighet, ett välkänt företag eller en vän – men avsändaren är lätt att förfalska.
Bluffmeddelanden innehåller vanligtvis en länk till en webbsida där du uppmanas ange koder, lösenord, kortnummer eller annan personlig information. På sociala medier är det vanligt att meddelandet innehåller foton eller videor.
Det bästa sättet att skydda sig mot bluff-sms och bluffmeddelanden är att tänka kritiskt.
Bedragarna som "fiskar" efter dina uppgifter kan vara väldigt övertygande. Därför är det vanligt att känna sig osäker eller orolig, även om du ignorerar mejl, telefonsamtal och sms som känns misstänksamma.
För att kontrollera om mejlet, telefonsamtalet eller sms:et är äkta kan du kontakta den påstådda avsändaren via en kontaktväg som du själv letar upp.
Nätfiske förekommer också på falska nätbutiker och då är det ofta dina kortuppgifter som bedragarna vill åt.
Det vanligaste sättet att hamna i en falsk nätbutik är via länkar i bluffmejl och bluffmeddelanden, men du kan också lockas dit via falska annonser på nätet och sociala medier.
Kom ihåg att många annonser på nätet, även de som finns på seriösa sidor, sällan förhandsgranskas av en människa innan de publiceras. Fundera alltid lite extra över om annonserbjudandet är rimligt och om sättet annonsen kommunicerar på känns trovärdigt.
Det bästa skyddet mot falska nätbutiker är att tänka kritiskt och granska dem noggrant.
På den här falska nätbutiken ser du följande varningstecken:
Läs en relaterad artikel
Hur kan jag undvika att bli lurad av nätfiske
Ta en till snabbkurs
Känn igen falska annonser
Känn igen bluffmejl