Guide
Någon har tagit en kreditupplysning på mig som jag inte har bett om
När någon tar en kreditupplysning på dig får du ett brev från kreditupplysningsföretaget. Ett oväntat sådant brev behöver inte betyda att du har drabbats av en id-kapning. Det händer att företag tar nya kreditupplysningar på befintliga kunder. Kontrollera vilket företag som har begärt kreditansökan och kontakta dem vid behov för att få reda på varför.
Om ett okänt företag har tagit en kreditkortsupplysning på dig
- Kontakta omgående företaget som begärde kreditupplysningen för att informera om den misstänkta id-kapningen.
- Polisanmäl genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.
- Håll noggrann koll på dina bank- och betalkortskonton för att se att inga obehöriga transaktioner genomförs. Om så skulle ske, kontakta din bank direkt.
- Anmäl att du har blivit id-kapad till något av de stora kreditupplysningsföretagen, förslagsvis UC. Där kan du kostnadsfritt registrera en tillfällig kreditupplysningsspärr. Om du spärrar dig hos UC spärras du också hos de fyra andra stora kreditupplysningsföretagen.
Av säkerhetsskäl är det klokt att även kontrollera följande tre saker efter en id-kapning:
- Kontrollera att du fortfarande har rätt folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. Du kan göra detta på Skatteverkets webbplats eller genom att ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771–567 567.
- Kontrollera att du fortfarande har rätt postadress registrerad hos Svensk adressändring. Du kan göra detta på Svensk adressändrings webbplats eller genom att ringa 0771–979 899.
- Kontrollera att ingen obehörig har kopplat en digital brevlåda till ditt personnummer. Det gör du enklast genom att logga in på Skatteverkets Mina sidor och se vilken digital brevlåda som du har kopplad.