.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Jag har fått ett inkassokrav på något som jag inte har beställt

En typ av id-kapning är om bedragare har köpt varor eller handlat på avbetalning i ditt namn. När företaget som har sålt varorna till bedragarna inte fått betalt skickar de vidare betalningskravet till ett inkassoföretag. Om du har drabbats av en sådan id-kapning är det viktigt att du vidtar följande åtgärder omgående, även om du inte har gjort något fel. Annars kommer ärendet att gå vidare till Kronofogden. Ju längre tid som går, desto svårare blir det att reda ut id-kapningen.

  • Polisanmäl bedrägeriet genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.
  • Anmäl att du har blivit id-kapad till något av de stora kreditupplysningsföretagen, förslagsvis UC. Där kan du kostnadsfritt registrera en tillfällig kreditupplysningsspärr. Om du spärrar dig hos UC spärras du också hos de fyra andra stora kreditupplysningsföretagen.
  • Bestrid inkassokravet skriftligen genom att kontakta inkassobolaget. Informera dem om att du har råkat ut för en id-kapning. På Hallå konsuments webbplats hittar du en guide med mer information.

Var detta till hjälp?

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn