Om du har fått en faktura på något som du inte har beställt kan två saker ha inträffat. Du har antingen fått en så kallad bluffaktura eller drabbats av en id-kapning. Bluffakturor skickas ut av oseriösa företag i hopp om att någon ska betala dem. Inga seriösa företag skickar sådana.
Om du har fått en faktura från ett seriöst företag är risken stor att du har drabbats av en id-kapning. Då är det viktigt att du vidtar följande åtgärder, även om du inte har gjort något fel. Annars är risken stor för att ärendet går vidare till inkasso och i värsta fall till Kronofogden. Ju längre tid som går, desto svårare blir det att reda ut id-kapningen.
Ifall fakturan verkar komma från ett företag som verkar oseriöst ska du bestrida fakturan.
Observera! Vissa oseriösa företag skickar ut reklamerbjudanden som är utformade som om de vore fakturor. Då står det någonstans finstilt att det rör sig om ett erbjudande. Sådana reklamfakturor behöver du inte bestrida, men du kan ändå anmäla företagets bedrägliga marknadsföringsmetoder till Konsumentverket.
Ifall fakturan kommer från ett företag som verkar seriöst bör du utgå från att du har drabbats av en id-kapning. Bedragare har alltså köpt något i ditt namn och företaget tror att det var du som köpte det.
Dela så att fler blir säkrare på nätet