.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Någon har beställt varor eller tecknat abonnemang i mitt namn

En typ av id-kapning är när bedragare har köpt varor, handlat på avbetalning eller tecknat abonnemang i ditt namn. Om du har drabbats av en sådan id-kapning är det viktigt att du vidtar följande åtgärder omgående, även om du inte har gjort något fel. Annars är risken stor för att ärendet går vidare till inkasso och i värsta fall till Kronofogden. Ju längre tid som går, desto svårare blir det att reda ut id-kapningen.

  • Polisanmäl genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation
  • Håll noggrann kontroll på dina bank- och betalkortskonton för att se att inga obehöriga transaktioner genomförs. Om så skulle ske, kontakta din bank direkt.
  • Anmäl att du har blivit id-kapad till något av de stora kreditupplysningsföretagen, förslagsvis UC. Där kan du kostnadsfritt registrera en tillfällig kreditupplysningsspärr. Om du spärrar dig hos UC spärras du också hos de fyra andra stora kreditupplysningsföretagen.
  • Bestrid fakturan skriftligen genom att kontakta företaget som vill ha betalt. Informera dem om att du har råkat ut för en id-kapning. På Hallå konsuments webbplats hittar du en guide med färdigskrivna formuleringar som du kan använda.

Det mest sannolika är att företaget som sålt något har missat att kontrollera köparens legitimation. Av säkerhetsskäl är det ändå alltid klokt att kontrollera följande tre saker efter en id-kapning:

  • Kontrollera att du fortfarande har rätt folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. Du kan göra detta på Skatteverkets webbplats eller genom att ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771–567 567.
  • Kontrollera att du fortfarande har rätt postadress registrerad hos Svensk adressändring. Du kan göra detta på Svensk adressändrings webbplats eller genom att ringa 0771–979 899.
  • Kontrollera att ingen obehörig har kopplat en digital brevlåda till ditt personnummer. Det gör du enklast genom att logga in på Skatteverkets Mina sidor och se vilken digital brevlåda som du har kopplad.

Var detta till hjälp?

false
-