Ämnen
-
AI – artificiell intelligens
Grundkurs i AI
-
Föräldraskap
Lär dig mer om barns digitala liv
-
-
Integritet
Få kontroll över ditt digitala jag
-
Källkritik
Tänk efter innan du delar
-
Näthat och yttrandefrihet
Håll tonen i diskussionen
-
Så funkar internet
Få koll på tekniken och styrningen
-
Säkerhet på nätet
Artiklar, guider och snabbkurser
Droppshipping är en affärsmodell där ett företag inte har ett eget lager av produkter, utan skickar varorna direkt från en leverantör. Det ger ofta lägre priser, men det finns också risker att se upp med.
Vad är dropshipping?
Ett dropshippingföretag fungerar som en mellanhand mellan dig och olika tillverkare och leverantörer, och företaget du handlar av har sällan ett eget lager att skicka varor ifrån. När du köper något på företagets hemsida skickas istället produkterna direkt till dig från leverantören – som ofta är baserad utanför EU.
Leverantören kan sälja samma produkt till många olika företag, vilket gör att volymerna som produceras är stora. Det leder i sin tur till att kostnaden för att tillverka och leverera den enskilda varan blir ganska liten och därför kan företaget som du handlar av hålla nere sina priser.
Vilka problem kan uppstå med dropshipping?
När du handlar från ett företag som använder dropshipping är det viktigt att veta att leveranstider kan vara långa och att tullavgifter och moms i vissa fall kan tillkomma. Så länge du beställt av ett företag inom EU har du rätt att få veta vilka avgifter som tillkommer innan du köper något och du har också rätt att ångra ditt köp. Men det är alltid företaget du handlar av som är din avtalspart. Det betyder också att det är till dem du ska vända dig vid reklamationer, om du vill utnyttja din ångerrätt eller om något varit otydligt vid köpet.

Konsumentverket har noterat att många konsumenter har haft problem med dropshipping-företag, särskilt när det gäller modeprodukter som kläder och skor. Det är därför viktigt att vara extra uppmärksam när du handlar från okända nätbutiker. Det är också vanligt att varorna som skickas inte motsvarar de som visats upp på hemsidan – ofta är de av mycket sämre kvalitet i verkligheten.
För att undvika problem när du handlar från ett dropshipping-företag kan du:
- Kontrollera företagets kontaktuppgifter och se till att de är tydliga och verkar vara korrekta.
- Läsa recensioner och omdömen från andra kunder.
- Se efter om företaget informerar om eventuella extra avgifter och leveranstider.
- Använda betalsätt som erbjuder köparskydd, till exempel kreditkort.
- Dubbelkolla att företaget du handlar av är etablerat i Sverige eller ett annat EU-land.
Vågar man köpa saker av dropshippingföretag?
Dropshipping behöver inte i sig betyda att du kommer få problem med ditt köp, men det finns många oseriösa aktörer som anammat dropshipping eftersom kostnaderna för att komma igång är väldigt låga. I takt med att användning av generativ AI blir mer och mer utbredd har oseriösa dropshippingföretag dessutom i större utsträckning börjat skapa fejkade bilder som sägs visa tillverkning av varorna de säljer, till exempel kan de föreställa varsamt hantverk. Det kan därför vara svårt att inse att företaget du handlar av inte är vad det verkar.
När det gäller näthandel finns det också en hel del bedrägliga aktörer – till exempel sådana som bara är ute efter att lura till sig betalkortsuppgifter – så det gäller att du alltid är vaksam när du handlar av näthandlare du inte känner till sen innan.
Konsumentverket tipsar om att hålla utkik efter tre saker:
- Bristfällig information om leveranstid.
- Otydliga adresser eller adress till en privatperson på hemsidan.
- Stavfel och märkliga översättningar.
Det kan också vara en bra idé att fundera över priset: om det är för bra för att vara sant kanske det helt enkelt är något som inte stämmer. Om du skulle stöta på problem kan du vända dig till Konsumentverket för vägledning.
Lär dig mer om dropshipping
- Konsumentverket om dropshipping
- Snabbkurs – Handla säkert på nätet
- Snabbkurs – Undvik kortbedrägerier