Ämnen
-
AI – artificiell intelligens
Grundkurs i AI
-
Föräldraskap
Lär dig mer om barns digitala liv
-
-
Integritet
Få kontroll över ditt digitala jag
-
Källkritik
Tänk efter innan du delar
-
Näthat och yttrandefrihet
Håll tonen i diskussionen
-
Så funkar internet
Få koll på tekniken och styrningen
-
Säkerhet på nätet
Artiklar, guider och snabbkurser
En influencer är en person som har inflytande över andras beteende, till exempel konsumtionsmönster eller åsikter. Dagens influencers är främst verksamma genom sociala medier och arbetar ofta med marknadsföring mot betalning, så kallad influencer marketing.
Även kallat: influerare
Vad är en influencer?
Ordet influencer kommer från engelskans ord för influera, vilket i sin tur betyder påverka. Det är alltså någon som har inflytande på andra, en slags opinionsbildare, och kan påverka dem att utföra vissa handlingar, exempelvis köpa en specifik produkt.
En influencer har idag vanligen ett stort antal följare på en eller flera sociala medie-plattformar. Detta nätverk med följare har influencern ofta byggt upp genom att på ett personligt sätt dela med sig av sitt liv i sociala medier eller berätta om något som vederbörande är bra på eller känner stort engagemang för.
Influencers kan delas in i två kategorier: kändisinfluencers och native influencers. Kändisinfluencers är de som hade ett kändisskap sedan tidigare, till exempel artister, skådespelare eller idrottsstjärnor. Den andra kategorin kallas för native influencers och syftar på influencers som inte var kända från början men som har blivit det genom sina sociala medier.
I marknadsföringssammanhang brukar man prata om influencer marketing vilket är när företag betalar en influencer för att visa upp och prata om deras produkter, som en slags reklampelare. Företag kan betala stora summor för att en influencer ska rekommendera deras produkter i sina kanaler. Reklamen kan till exempel bestå av en kort sekvens innan en Youtubevideo, ett Instagraminlägg eller ett filmklipp på stories. Dessa betalda inlägg måste alltid vara annonsmärkta eftersom det är samma regler som gäller för reklam som i tryckta tidningar. Annonsmärkningen ska synas tydligt så att följarna ser att inlägget är betalt, annars kan influencern få böter.
En växande bransch
Influencer marketing har funnits sedan sociala medier blev stort runt 2013–2014. Från ungefär 2017 började man tala om det som en egen bransch och den har ökat stort under de senaste åren: från 2016 till 2021 tredubblades omsättningen i branschen. Influencers har numera såväl branschorganisationer som branschtidningar och år 2022 startade Tammerfors universitet världens första universitetsutbildning för influencers. Utbildningen, som gick under namnet Influencer Academy, riktade sig till influencers över hela världen och skulle ge en kandidatexamen i företagsekonomi. Utbildningen lades dock ner redan efter ett år.
Lär dig mer om influencers
Lyssna på Internetstiftelsens podd Dumma frågor om internet: Vad gör en influencer för något?