Guide
Någon har kapat mitt konto på sociala medier
En typ av id-kapning är när bedragare har lyckats kapa ditt konto på sociala medier, till exempel genom att lista ut ditt lösenord. Om du har blivit utelåst från ditt konto kan du försöka återställa lösenordet genom att be tjänsten att skicka ett återställningsmejl. Om inte det hjälper kan du eventuellt återfå åtkomsten på annat vis. Du hittar instruktioner för detta på respektive sociala medie-plattform.
När du väl har återfått åtkomsten till ditt konto bör du vidta följande åtgärder:
- Byt lösenordet till tjänsten. Om du har använt samma lösenord till fler tjänster behöver du byta lösenorden dit också.
- På Facebook och många andra sociala medier kan du gå till dina inställningssidor och välja att logga ut från alla inloggade enheter. Undersök ifall denna möjlighet finns på tjänsten som du råkade uppge ditt lösenord till.
- Ta hjälp av sociala medie-tjänstens kundsupport för att återfå ditt konto. Här hittar du Facebooks support och här Instagrams support.
- Nästan alla sociala medier, och många andra säkerhetskritiska tjänster, erbjuder så kallad tvåfaktorsautentisering. Undersök ifall tvåfaktorsautentisering erbjuds på tjänsten som du råkade uppge ditt lösenord till och aktivera i så fall det.
- Kontrollera att inga inställningar har ändrats. Säkerställ framförallt att e-postadressen som används för lösenordsåterställning fortfarande är den rätta.
- Undersök ifall angriparen har publicerat inlägg eller skickat meddelanden till dina kontakter. Varna i så fall dina kontakter om att ditt konto har blivit kapat.
- Polisanmäl intrånget genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.