.FILE

Algoritmer

Ämnen

En algoritm är en uppsättning regler som används för att hantera stora mängder information, eller data. De används till exempel för att avgöra vad som ska visas i ditt Facebookflöde eller vilka resultat du får upp i en sökmotor.

Vad är en algoritm?

Algoritmer är centrala i dagens samhälle och därför är det viktigt att ha en grundläggande förståelse för vad algoritmer är och framför allt hur de påverkar oss. 

Algoritmer ingår i regel i programvaror och består av instruktioner om vad som ska utföras, med vad och i vilken ordning. För att förstå hur en algoritm fungerar kan du tänka på den som ett recept. De beskriver i vilken ordning ingredienser ska föras samman och hur de ska hanteras för att uppnå ett resultat. Precis som det behövs en människa för att konstruera och skriva ett recept behövs det människor för programmering.

Om vi tar metaforen vidare bestämmer de olika valen som görs vilken kaka det i slutänden blir. Valen avgörs av en rad omständigheter. Vilka omständigheter som ska leda till vilka val är det som beskrivs i en algoritm.

Det här betyder algoritm

Ordet algoritm kommer från arabiskan. Genom tiderna har ordet förändrats och kombinerats med grekiskans arithmo's som betyder siffra och beräkning.

Algoritmer i sociala medier

I sociala medier som Facebook, Instagram och Snapchat bestämmer algoritmen framför allt vilka inlägg den ska prioritera och i vilken ordning de ska visas i ditt flöde. Det är också en algoritm som utifrån den insamlade datan Facebook har om dig avgör vilka annonser som visas i ditt flöde. 

Vad som visas i ditt flöde beror på en lång rad olika saker som dina vänner, intressen, grupper du är med i och geografiska platser du besökt. Läs mer om hur algoritmer styr vad som visas i sociala medier här. 

I Internetkunskaps Youtube-serie Spårad träffar journalisten Parisa Amiri matematikern David Sumpter för att lära sig mer om algoritmer och sociala medier. Dessutom möter hon en vd för en marknadsföringsbyrå för att få veta mer om hur algoritmer och data används i marknadsföringsarbete. Allt detta för att ta reda på om varför, och för vem, det vi gör på Facebook och Instagram egentligen är intressant.

Algoritmiskt bias

Även om en algoritm är automatisk och utför hanteringen av data utan inblandning av människan så kan det lysa igenom i vilken bakgrund och kultur den är programmerad. Det vill säga, de rådande värderingar som finns i samhället kan styra hur algoritmen hanterar data. Ett exempel är synen på nakenhet och hur Facebook ofta plockar bort bilder på nakna kroppar.

Det här kallas algoritmiskt bias. Det kan uppstå på grund av många faktorer. Några exempel är hur algoritmen utformats, oavsiktlig eller oväntad användning eller beslut kring hur data kodas, samlas in, väljs eller används för att träna algoritmen.

Algoritmiskt bias riskerar att leda till att förstärka sociala fördomar av ras, kön, sexualitet och etnicitet.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn