.FILE

Sökmotor

Ämnen

En sökmotor är en tjänst som används för att söka igenom innehåll på internet. Ofta sker det genom att en person skriver in ett eller flera ord/meningar i en sökruta. Sökmotorn söker då igenom innehållet som indexerats och presenterar sökträffarna i en lista för användaren.

Även kallat: söktjänst, search engine (engelska)

Vad är en sökmotor?

En sökmotor är en webbtjänst som indexerar webbsidor och presenterar sökresultat för användare. Idag finns flera miljarder webbsidor (på sajten worldwidewebsize.com kan du få en uppfattning om hur många det är). 

Det finns många olika sökmotorer, den vanligaste är Google. En annan vanlig sökmotor är Bing som utvecklats av Microsoft. I Kina heter den vanligaste sökmotorn Baidu. 

Om du vill lära dig hur du ska gå tillväga för att söka efter information med hjälp av sökmotorer finns tips här samt i  Internetstiftelsens guide om att komma igång med internet

Hur fungerar en sökmotor?

Indexeringen av webbsidorna sker med hjälp av sökrobotar, så kallade webbspindlar. Det är datorprogram som först söker upp ett par webbsidor och sedan systematiskt följer länkarna de hittar. Sökmotorernas sökrobotar kan endast söka av de webbsidor som ligger öppet på internet, alltså sidor som inte kräver någon form av inloggning för att nå. 

Målet för sökmotorn är att visa upp ett så relevant innehåll som möjligt för dig som användare. För att göra detta profilerar de flesta sökmotorer användarna efter till exempel, plats, kön, ålder och surfvanor. Det här gör att sökträffarna du får när du söker på ett ord kan vara helt annorlunda mot vad en person som sitter bredvid dig får. 

Om du inte vill att din sökaktivitet spåras finns det sökmotorer med fokus på den personliga integriteten, ett exempel är DuckDuck Go.

Resultatet av det sökmotorn hittar visas för dig i en lång lista där sökmotorn rangordnar innehållets relevans i en fallande ordning. Högst upp visas det resultat som sökmotorns algoritmer bedömt som mest relevant för att sedan visa sökträffarna i fallande relevansordning.  

Sökmotorer använder algoritmer för att rangordna sökträffar

För att avgöra relevansen använder sökmotorer algoritmer. Algortimers uppgift är att hantera stora mängder information efter på förhand inprogrammerade instruktioner. När du använder en sökmotor är det just algoritmen som bestämmer hur dina sökträffar ska rangordnas. 

Algoritmer viktar de olika träffarna utifrån hundratals olika faktorer. En av de viktigaste faktorerna för att en sökmotor ska ranka ett resultat högt är antalet inlänkar en webbsida har, alltså hur många andra webbplatser som länkar till webbsidan.  Den här metoden utvecklades först av Google, utifrån en grundsyn att det många människor anser vara viktigt blir viktigt. 

Andra faktorer algoritmer tar hänsyn till för att rangordna sökträffar är hur informativ den aktuella webbsidan är, hur gammal domänen är och hur ofta förekommande sökordet är. 

Viktigt med sökkritik för att kunna värdera sökresultat i sökmotorer 

För att kunna avgöra tillförlitligheten i en källa på internet krävs att du har en grundläggande kännedom kring hur sökmotorer fungerar och varför en sökmotor visar en viss typ av resultat för dig, det här kallas sökkritik. Det är viktigt att vara medveten om att bara för att en sökmotor rankar en webbsida högt inte är säkert att resultatet är sant eller ens trovärdigt. 

Sökmotoroptimering används för att ranka högt på sökmotorer

Att hamna högt upp i sökmotorernas sökresultat är viktigt för många företag och organisationer eftersom de vill ha besökare till sina webbplatser. Det vanliga är att sökmotorn visar upp de tio högst rankade sökresultaten på förstasidan. Syns man inte där får man betydligt lägre trafikvolymer. För att hamna högt upp i sökmotorers resultat sökmotoroptimerar många organisationer sitt material, de försöker alltså göra innehållet så bra som möjligt efter de faktorer som till exempel Google rankar högt.

Sökmotorernas historia

Den första sökmotorn utvecklades hette Archie och utvecklades 1990.

1995 kommer sökmotorn Altavista, en annan stor sökmotor i webbens barndom var Yahoo. De här tidiga sökmotorerna rangordnade resultaten efter hur många gånger ett ord förekom på en webbsida. 

1996 startades Google som en del i ett forskningsprojekt av Standforddoktoranderna Larry Page och Sergey Brin. De utvecklar ett nytt system som kallas PageRank (efter dena ena grundaren) och listar hemsidorna efter hur många som länkat till dem. Två år senare lanseras Google för internetanvändarna och sökmotorn krossar snabbt sina konkurrenter. 

Google blir också först med att skapa en affärsmodell för att tjäna pengar på internet genom att koppla annonser till sökord. 

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn