.FILE

Sökkritik

Ämnen

Sökkritik innebär att ha ett medvetet och kritiskt förhållningssätt till de söktjänster vi använder på internet. Sökkritik är en viktig del i att vara källkritisk på nätet och är ett komplement till den klassiska källkritikens metoder.

Vad är sökkritik?

Till skillnad från källkritik, där ett kritiskt förhållningssätt tillämpas gentemot en enskild källa, handlar sökkritik om att ha en förståelse för hur de söktjänster vi använder för att hitta information fungerar.

Sökkritik handlar om att vara medveten om hur sökmotorer fungerar

Sökmotorer som till exempel Google och Bing rangordnar och filtrerar det sökresultat som visas för en person utifrån olika algoritmer. Algoritmerna gör antaganden för vad du vill se baserat på vem Google tror att du är. Det kan handla om till exempel ditt kön, din geografiska plats, din utbildning, civilstatus och dina intressen. 

Hur sökresultatet ser ut för ett ord kan skilja sig åt för två personer beroende på vad sökmotorn tror är mest relevant för dig utifrån vilka sökningar du gjort tidigare och vad det sökmotorn tror att det säger om dig. Detta är en av anledningarna till att det är viktigt att kunna tillämpa sökkritik gentemot de sökresultat du får serverade.

Om du till exempel bor i Stockholm och söker på rörmokare får du upp en rörmokare i Stockholm, om du bor i Malmö och gör samma sökning visas troligen en rörmokare i Malmö. Detsamma kan gälla för dina åsikter. Säg att du besökt många olika sidor som är för vargjakt, då är det troligt att Google kommer visa dig mer sidor som är för vargjakt och ranka ner de som har argument emot. Allt eftersom Google tror att det är det du vill se. 

Varför är det viktigt att kunna sökkritik?

Det är viktigt att kunna använda sökkritik eftersom sökmotorernas algoritmer påverkar vilken information du nås av. Det är viktigt att vara medveten om att sökresultatet inte är en objektiv lista. 

Idag räcker det inte att enbart kunna avgöra huruvida information är sann eller falsk. Vi behöver också kunna ifrågasätta varför vi över huvud taget får den information vi får i våra sökmotorer och flöden.

Vilka sökresultat som dyker upp är ofta också ett resultat av att företag jobbar med så kallad sökmotoroptimering för att hamna högre upp i sökresultaten. 

Utöver detta så går det också att annonsera på sökmotorer, till exempel Google. Ofta kan den första sökträffen du ser därför vara en annons (du kan identifiera dem genom att det står “annons” eller “ad” i anslutning till sökträffen). Det här innebär alltså att ett företag eller organisation har betalat pengar för att hamna högt upp på specifika sökord. 

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn