Telefonbedrägerier blir allt vanligare och metoderna allt mer sofistikerade. Bedragarna är ofta skickliga och de vill lura dig på pengar och personlig information.
I den här kursen får du lära dig att känna igen och skydda dig mot bluffsamtal.
Bedragarna påstår ofta att de ringer från din bank, en myndighet eller ett företag som du har stort förtroende för. Ärendena varierar, men bedragarna vill ofta att du ska:
Om du får ett samtal som kommer in på detta ska du lägga på luren. Banker, myndigheter och seriösa företag ringer aldrig upp och ber dig att identifiera dig med bank-id eller att läsa upp dina kortuppgifter.
Telefonbedragare är bra på att luras. De har ofta tagit reda på information om dig, exempelvis din adress, din bank eller om du är med i en förening. De använder alltså publikt tillgänglig information som bevis för att de ringer från organisationen som de påstår sig ringa från.
Bedragarnas påstådda ärende kan handla om vad som helst. Vanliga ämnen är:
Bedragarna hänvisar ofta till aktuella händelser, till exempel insamlingar vid stora katastrofer eller att du har fått tillbaka för lite skatt i återbäringstider.
Telefonbedragare spelar ofta på dina känslor och det är vanligt att de försöker göra dig nyfiken, glad eller orolig.
De låter förtroendeingivande, är ofta pålästa och kan vara väldigt påstridiga. De inleder ofta trevligt, men kan bli otrevliga om du inte gör som de vill.
Oavsett ärende brukar de betona att det är bråttom. De vill få dig att agera under stress, utan att tänka efter.
Det är enkelt för bedragare att förfalska telefonnumret som de ringer ifrån. Detta kallas spoofing. Därför kan du inte utgå från uppringarens telefonnummer för att avgöra samtalets äkthet. Kom ihåg att samma sak gäller för sms.
Känner du dig misstänksam mot ett telefonsamtal ska du alltid lägga på luren, som försiktighetsåtgärd. Vill du därefter kontrollera om telefonsamtalet var äkta kan du kontakta organisationen som uppringaren påstod sig företräda. Leta själv upp rätt nummer. Ring inte tillbaka på det nummer som du blev uppringd ifrån.
Det finns några tumregler för hur du bör agera när någon oväntat ringer upp dig:
Det förekommer att bedragare ringer i syfte att förbereda stölder hemma hos dig. En variant är att bedragare påstår sig ringa från Polisen och vill besöka dig för att stöldmärka dina ägodelar.
Säg alltid nej.
Polisen och andra myndigheter arbetar inte på detta sätt. Kontrollera alltid den typen av ärenden via en kontaktväg som du själv letar upp.
Och om du får oväntat besök ska du be personen att legitimera sig. Släpp aldrig in någon om du känner dig osäker.
Missade samtal från utlandet är en annan typ av bedrägeri. Bedragarna vill att du ska ringa tillbaka. Gör du det kan du debiteras höga samtalskostnader.
Den här typen av telefonbedrägeri kallas wangiri, som är japanska för "en signal, lägg på".
I många telefoner kan du även blockera nummer direkt i inställningarna.
Ring aldrig tillbaka till utlandsnummer ifall du inte vet vem det var som ringde.
Läs en relaterad artikel
Hur säker är din e-legitimation
Ta en till snabbkurs
Skydda dig mot bluff-sms
Känn igen bluffmejl