.FILE 2G 3G 4G 5G
Introduktion

Om ditt sociala medie-konto kapats

5 min

Nästan alla i Sverige använder sociala medier. Det försöker bedragare utnyttja för att lura till sig pengar och information som kortuppgifter, koder och lösenord. 

I en här kursen får du veta vad du ska göra om någon låtsas vara du på sociala medier och hur du skyddar dina användarkonton.

En äldre person sitter vid en dator med sociala medie-konto på skärm framför sig.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 1 av 6

Vad ska jag göra om någon har skapat en ny profil i mitt namn? 

Ett vanligt sätt som bedragarna försöker luras på är att skapa en helt ny profil i någon annans namn. Om du får reda på att någon har skapat en ny profil i ditt namn ska du: 

  • Anmäla den falska profilen till den aktuella plattformen. 
  • Varna dina vänner. 
  • Polisanmäla händelsen på polisen.se eller genom att ringa 114 14.

Om du misstänker att någon utger sig för att vara någon du känner, ska du omedelbart varna personen.

På de flesta sociala medie-plattformar kan du anmäla falska profiler.
Bild som visar var man hittar kontaktuppgifter till Facbook.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 2 av 6

Vad ska jag göra om någon har kapat mitt befintliga konto?

Ett annat sätt som bedragarna använder sig av är kapa befintliga konton och profiler. Om någon olovligen använder ditt befintliga konto ska du: 

  • Byta lösenord på det kapade kontot, om det fortfarande är möjligt. Om du har blivit utelåst från ditt kapade konto kan du försöka återställa lösenordet genom att begära ett återställningsmejl.
  • Logga ut från alla "aktiva sessioner" via sociala medie-tjänstens inställningssidor.
  • Byta lösenord på alla andra ställen där du använder samma lösenord. 
  • Kontakta den aktuella plattformen och undersök om du kan få hjälp med att återta kontrollen över ditt konto. 
  • Polisanmäla händelsen på polisen.se eller genom att ringa 114 14.
En kvinnas händer som håller i en mobiltelefon.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 3 av 6

Hur skyddar jag mina sociala medie-konton från att bli kapade?

Det finns mycket du kan göra för att förhindra att dina sociala medie-konton kapas: 

  • Välj ett långt, starkt och unikt lösenord till dina konton.
  • Aktivera tvåfaktorsautentisering så att det både krävs rätt lösenord och en engångskod för att logga in. 
  • Aktivera skärmlåset på din dator och din mobil. Lås alltid datorn när du lämnar den utan uppsikt.
  • Använd inte sociala medier på enheter du inte äger. Om du glömmer att logga ut är ditt konto öppet för nästa användare. Enheterna kan också ha spionprogram installerade.
  • Var extra försiktig när du loggar in på sociala medier när du surfar på öppna wifi-nätverk. Använd gärna mobilsurf i stället.

På de flesta sociala medie-tjänster kan du aktivera varningar så att du märker när någon loggar in på ditt konto.

Kvinna bakom glasvägg stirrar in i dator.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 4 av 6

Hur ska jag tänka kring lösenord på mina sociala medier?

Starka lösenord stärker skyddet på dina konton. 

  • Aktivera tvåfaktorsautentisering om möjligt. Då krävs både rätt lösenord och en tidsbegränsad engångskod för att logga in.  
  • Lösenord ska vara minst 12 tecken långa och inte gå att gissa utifrån vem du är.
  • Använd olika lösenord för olika tjänster. Bedragarna testar läckta och stulna lösenord på fler tjänster. 
  • Dela inte dina lösenord med någon, inte ens närstående. Du kan aldrig veta hur er relation ser ut i framtiden eller hur personen hanterar dina lösenord.
En person håller upp handflatan framför en datorskärm, i handen står det qwerty.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 5 av 6

Varför ska jag se upp om jag får oväntade e-mejl eller direktmeddelanden från min sociala medie-tjänst?

Bedragare kan skicka ut mejl och direktmeddelanden som ser ut att komma från olika sociala medie-tjänster. Bedragarna vill oftast lura dig att klicka på en länk som leder till en falsk inloggningssida. Den falska inloggningssidan skickar lösenordet till angriparna.

I det här exemplet bör du vara uppmärksam på följande:

  1. Avsändaradressens domännamn stämmer inte. I det här fallet är avsändarens domännamn mail-facebook.com, inte facebook.com eller facebookmail.com som är de två domännamn Facebook använder.
  2. Mejlet innehåller ett stressmoment. Bedragaren vill stressa dig till att klicka på en länk, som leder till en falsk webbplats där du ska ange dina inloggningsuppgifter. 

Klicka aldrig på länkar i den här typen av mejl, om du inte själv har beställt det inom de senaste minuterna. Kom ihåg att de största sociala medie-företagen aldrig frågar efter ditt lösenord i ett e-postmeddelande.

Exempel på bluffmejl som ser ut att komma från Facebook. Syftet är att komma över dina inloggningsuppgifter och kapa ditt konto.
Bluff-mejl med exempel.
Om ditt sociala medie-konto kapats – Steg 6 av 6

Bra, nu har du lärt dig vad du ska göra om någon låtsas vara du på sociala medier!

  • Anmäl falska profiler till den aktuella sociala medie-plattformen.
  • Varna dina vänner om du eller någon du känner har drabbats. 
  • Polisanmäl om någon utger sig för att vara dig i sociala medier. 
  • Byt lösenord på kapade konton, om det fortfarande är möjligt. 
  • Byt lösenord på alla andra ställen där du använder samma lösenord. 
  • Logga ut från alla "aktiva sessioner".
  • Aktivera tvåfaktorsautentisering.
  • Kontakta den aktuella plattformen om någon kapat ditt konto.
Vad tyckte du om kursen?
Internetstiftelsens logga, pixelhjärtat, står på marken i solen
Om ditt sociala medie-konto kapats – Lär dig mer

Vill du lära dig mer?

En äldre person sitter vid en dator med sociala medie-konto på skärm framför sig.
false
-