Ämnen
-
AI – artificiell intelligens
Grundkurs i AI
-
Föräldraskap
Lär dig mer om barns digitala liv
-
-
Integritet
Få kontroll över ditt digitala jag
-
Källkritik
Tänk efter innan du delar
-
Näthat och yttrandefrihet
Håll tonen i diskussionen
-
Så funkar internet
Få koll på tekniken och styrningen
-
Säkerhet på nätet
Artiklar, guider och snabbkurser
En digital brevlåda är en tjänst där användarna kan få digital post från myndigheter och företag.
Vad är en digital brevlåda?
En digital brevlåda är en tjänst där privatpersoner och företag kan få digital post från myndigheter och företag och därmed slippa fysisk post. Tjänsten finns både som app och på webben. Utöver myndighetspost erbjuder vissa digitala brevlådor även användarna att ta emot fakturor, lönebesked och digitala kvitton vid inköp i affärer. Den digitala posten skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt användarnas post eftersom man loggar in med sin e-legitimation.
Bland fördelarna med digitala brevlådor finns att mottagaren slipper pappersbrev och kan arkivera viktiga besked digitalt. Användarna har dygnet runt tillgång till sina viktiga myndighetspapper, även om de är på resande fot. En annan fördel med digital brevlåda är att användarna kan få viktiga besked snabbare, exempelvis skatteåterbäringen.
Vilka digitala brevlådor finns?
Följande digitala brevlådor finns att välja mellan i Sverige (2023):
Samtliga tjänster är gratis.
Min myndighetspost är en statlig tjänst som lanserades 2012. Den tillhandahåller post från myndigheter, kommuner och regioner. Den har ingen koppling till företag eller andra privata organisationer och inga andra funktioner.
Kivra har funnits sedan 2015 och erbjuder utöver myndighetspost även möjlighet att få post, kvitton, fakturor och lönebesked från anslutna företag. Kivra är år 2023 den mest använda digitala brevlådan i Sverige.
Billo lanserades 2022 och utöver digital post erbjuder de en tjänst för att skanna in dokument som innebär att även fysisk post kan digitaliseras.
Tidigare har även tjänsterna E-boks och Digimail existerat. E-boks sade 2022 upp avtalet med Myndigheten för digital förvaltning och har därför inte längre någon koppling till svenska myndigheter. Digiboks la ner verksamheten i Sverige samma år.
För företag finns även tjänsten Fortnox företagsbrevlåda.
Hur skaffar man en digital brevlåda?
För att skaffa en digital brevlåda behöver man en dator, mobil eller surfplatta med uppkoppling mot internet. Vidare behövs en e-postadress och e-legitimation. Det enklaste sättet att skaffa Kivra eller Billo är genom att ladda ner mobilappen, logga in med e-legitimation och följa instruktionerna för att ansluta och aktivera myndighetspost. För tjänsten Min myndighetspost finns det ingen app utan man loggar in via webbläsare, antingen via mobil eller dator. Med appen från Kivra eller Billo kan man välja att få pushnotiser när det kommer ny post. Min myndighetspost skickar notiser via mejlen.
PC för alla råder användare av digitala brevlådor att ladda ner viktiga brev och spara på sin egen dator eller i en molntjänst så att man har tillgång till dem även om brevlådetjänsten en dag plötsligt skulle försvinna.
Så vanligt är det med digital brevlåda
År 2023 använde 5,9 miljoner privatpersoner och över 200 000 företag digital brevlåda. 164 av Sveriges 290 kommuner, 14 av 21 regioner, 64 myndigheter och 11 kommunförbund var anslutna. Under 2022 levererades för första gången över hundra miljoner brev digitalt i Sverige. Det var en fördubbling på två år.