.FILE 2G 3G 4G 5G
Gitte Pålsson blev lurad på sina livsbesparingar av telefonbedragare.

Telefonbedragare stal Gittes livsbesparingar

Telefonbedragare lurade Gitte Pålsson att ringa upp "Telenor" på ett falskt nummer. När hon identifierade sig med Bank-id stal de hennes livsbesparingar i ett avancerat telefonbedrägeri.

Hundratusentals bedrägeribrott anmäls varje år och brottsoffren lämnas med skuld och skam över att ha blivit lurade.

– Jag förlorade alla mina besparingar och hamnade i chock. Jag hade svårt att sova i flera månader och fick självmordstankar, säger Gitte Pålsson.

Bedrägeribrott är en viktig och växande verksamhet för kriminella nätverk. År 2022 gjordes över 193 000 polisanmälningar om bedrägeribrott i Sverige. Telefonbedrägerier är ett av de vanligaste sorterna. Bedragarna manipulerar brottsoffret att använda sitt Bank-id så att de kan stjäla deras pengar. Brottsoffren är ofta äldre personer.

Lyssna på Gitte i Internetpodden

I det här avsnittet av Internetpodden får du höra en dramatisering av hur hela bedrägeriet gick till när Gitte lurades på sina livsbesparingar. Internetstiftelsens Björn Appelgren och polisen Jan Olsson kommenterar brottet och ger råd för hur man kan skydda sig från bedragare.

I de flesta fall läggs polisanmälningen ned därför att brotten är svåra att bevisa och bankerna lägger ansvaret på kunden. Kvar står brottsoffret – rånad och kanske utblottad, förödmjukad och med skuld och skam. Men att bli utsatt för telefonbedrägeri är inte brottsoffrets fel. Alla kan drabbas.

Gitte Pålsson fick sina livsbesparingar stulna i ett avancerat telefonbedrägeri.

Så gjorde telefonbedragarna för att manipulera Gitte och stjäla hennes pengar

Det är i februari 2023 som Gitte Pålsson, 66 år, får ett sms från "Telenor" om att hennes ansökan om ett nytt abonnemang är godkänd och att de har skickat en ny Iphone. Eftersom sms:et dyker upp i samma konversation som andra sms från Gittes teleoperatör, som då var Telenor, ringer hon upp det telefonnummer som står i meddelandet, för att säga att hon varken har ändrat abonnemang eller beställt någon ny telefon.

Efter 20 minuter i telefonkö, med bakgrundsmusik och automatiska meddelanden, får Gitte kontakt med vad hon tror är Telenors kundtjänst. Hon legitimerar sig med Bank-id, och får sedan prata med en kvinna som bekräftar att en ny telefon har skickats, men inte till Gittes adress.

Gitte förnekar att hon har beställt en telefon och får då höra att hon troligtvis har fått sin identitet kapad. Kvinnan uppger att det sker mycket hackerattacker med bedragare som är ute efter pengar och frågar vilken bank Gitte har.

Det var som att ha en kniv mot strupen.

Gitte Pålsson

– Jag fick panik. Eftersom jag har upplevt ett trauma i min ungdom kan jag inte tänka klart när jag blir stressad. Det var som att ha en kniv mot strupen. Jag blev som paralyserad och tog tacksamt emot hennes hjälp eftersom jag trodde att jag hade ringt Telenor, säger Gitte.

Skärmdump på en sms-konversation där bedragare luras.
Skärmavbild på bluff-sms:et från Gittes mobiltelefon.

Professionellt bemötande gör det svårt att avslöja bedragarna

Gitte tappar kaffekoppen i golvet, men kvinnan säger åt henne att ta det lugnt och försäkrar att Gitte ska få hjälp. Sedan kopplar hon vidare samtalet till vad hon säger är bankernas säkerhetstjänst. Hon får prata med en man som presenterar sig som Andreas. Med myndig röst säger han att han ska kontrollera Gittes konton och bekräftar sedan att det saknas pengar. I det här skedet är Gitte i chock och handlar som under hypnos. Hon uppmanas att gå in på datorn och ladda ned en app som ser ut att vara från Swedbank.

Efter att ha laddat ned appen ber Andreas Gitte att identifiera sig med sitt Bank-id flera gånger eftersom han säger att det inte har fungerat. Sedan får hon det lugnande beskedet om att bedrägeriet är stoppat. Andreas har även gjort en polisanmälan för bankens räkning. Pengarna ska vara tillbaka på hennes konto redan nästa dag och en polisman kommer att ringa upp.

I själva verket har bedragarna stulit nästan alla hennes pengar, närmare 350 000 kronor i två uttag från en av hennes banker.

Ovanliga uttag ger inga varningssignaler hos banken

När hon dagen efter kontaktar banken för att följa upp konstaterar banken att det har gjorts två stora överföringar men att de inte har hört om någon polisanmälan. Då ringer hon till sin andra bank som direkt förstår att hon blivit utsatt för ett bedrägeri. De ber henne komma till kontoret och spärrar hennes Bank-id. Det gör att det tar tre dagar innan hon kan identifiera sig och komma in på den andra banken där bedragarna har stulit pengarna genom att överföra dem till två konton i andra svenska banker.

– Hur kan det vara så låg säkerhet på den här banken? De förstod i början inte ens att det var ett bedrägeri. Jag känner mig oerhört sviken och de anser fortfarande att det här är mitt eget fel. Inte en enda gång har de ringt upp och frågat om vad som egentligen hände. Men jag hade tur och kunde få tio timmars krishantering från min försäkring. Det gjorde att jag kunde ta mig vidare, säger Gitte.

Ett noga planerat telefonbedrägeri

Gitte Pålsson blev utsatt för en avancerad form av telefonbedrägeri där bedragarna har använt flera olika metoder och tekniker för att lura henne.

Först fick hon ett falskt sms som dök upp i samma tråd som hennes riktiga konversation med Telenor. Metoden kallas för spoofing och används ofta av bedragare för att det ska se ut som att avsändaren är en aktör vi har högt förtroende för, i Gittes fall hennes teleoperatör Telenor. Offret har mycket liten chans att förstå att det handlar om ett bedrägeri.

Sedan har bedragarna låtsats vara både kundtjänst och banktjänsteman med inspelade kontorsljud i bakgrunden. Allt för att återskapa en trovärdig upplevelse för Gitte och övertyga henne om att det som händer är på riktigt.

Avancerat bedrägeri med social manipulation

När Gitte väl kom fram och fick kontakt använde bedragarna social manipulation för att lura henne att ladda ned en app på datorn. De fick henne också att använda sitt Bank-id. De försatte henne först i en stressad situation genom att hävda att hon redan blivit id-kapad.

Vid social manipulation använder bedragarna psykologiska metoder för att lura brottsoffren att lämna ifrån sig sina personuppgifter självmant för att stjäla pengar eller värdesaker.

Jan Olsson är kriminalkommissarie och arbetar med it-brott hos Polisen. Han konstaterar att de mer avancerade formerna av telefonbedrägerier har blivit allt vanligare det senaste året – helt enkelt för att de är så framgångsrika. Svenska privatpersoner blev bestulna på över 600 miljoner kronor år 2022 i telefonbedrägerier, enligt Polisens rapport "Brottsvinsterna för bedrägeribrottsligheten 2022".

Porträtt av Jan Olsson, polis
Jan Olsson, kriminalkommissarie

– Det är ganska nytt med den här typen av avancerade bedrägerier där bedragarna lägger så mycket krut på att lura brottsoffren. Det handlar om brottslingar som har som jobb att manipulera och de är väldigt duktiga på det de gör, säger Jan Olsson.

5 tips när du har drabbats av telefonbedrägeri

Tillvägagångssättet vid telefonbedrägerier är ofta variationer på det som hände Gitte Pålsson. Bedragare ringer upp privatpersoner för att få dem att logga in på Bank-id eller läsa upp sina siffror på bankkort eller liknande. På så vis kommer de åt pengar från deras konton. Här är några konkreta tips för dig som drabbats av ett bedrägeri.

  • Gör en polisanmälan. Du har blivit utsatt för ett brott och även om det inte alltid leder till att någon grips är det viktigt att bidra med kunskap om hur många som drabbas och hur bedragarna arbetar.
  • Kontakta din bank. Beroende på hur brottet har gått till kan banken ibland stoppa pengarna eller bli återbetalningsskyldig.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag – samtalsstöd kan ingå i försäkringen.
  • Kontakta Brottsofferjouren som är en ideell verksamhet med lokala jourer runt om i landet, de erbjuder stöd till brottsutsatta, vittnen och anhöriga.
  • Det kanske viktigaste är att inte lägga skulden på dig själv. Det är inte ditt fel att du har blivit utsatt för brott. Du är inte medskyldig för att du har blivit manipulerad att använda ditt Bank-id.

Ta snabbkursen Skydda dig mot bluffsamtal för att lära dig hur du kan undvika att bli lurad.

Bryter ned brottsoffrens tillit till samhället

Samhället och omvärldens stöd till personer som utsatts för bedrägeribrott är begränsat. Till exempel är det svårt att få kompensation från Brottsoffermyndigheten. Men det finns stöd att få.

Brottsofferjouren är en ideell organisation som stöttar dem som blivit utsatta för brott via sina 65 lokalkontor. Olle Pallin Cox arbetar med bedrägerier på Brottsofferjouren som märker en ökning i antalet personer som drabbas av telefonbedrägerier. Han ser särskilt allvarligt på att de som drabbas värst ofta är över 65 år.

Porträtt av Olle Pallin Cox, Brottsofferjouren.
Olle Pallin Cox, Brottsofferjouren.

Det är en generation som ofta har hög tillit till olika myndigheter och samtidigt kan ha svårt med ny teknik – något som bedragarna drar nytta av. Han tror att en viktig orsak till att den här gruppen brottsutsatta ofta mår väldigt dåligt är att det bryter ned deras tillit till andra människor och samhället. Och att många känner sig dumma för att ha blivit lurade.

– Om någon blivit utsatt för ett våldsbrott känner omvärlden medlidande med offret. I fallet med bedrägeribrott är det ofta starka känslor inblandade och en känsla av att vara medskyldig till brottet. Det gör att de kanske inte ens berättar om vad som har hänt för sina anhöriga och det är inte ovanligt med självmordstankar, säger han.

Bedragarna är experter på sitt jobb

Brottsofferjouren möter ett stort antal personer som blivit utsatta för bedrägeribrott. Olle Pallin Cox tycker att det är viktigt att förstå att alla kan bli lurade och att ingen är immun. Varför? Jo, för att bedragarna har bedrägerier som sitt jobb och de lägger ner mycket tid på att bli bättre och bättre på det de gör. De testar dagligen vilka argument, ljudbakgrunder och formuleringar som funkar bäst och blir hela tiden bättre på att manipulera och ljuga för att få brottsoffren att göra som de vill. För bedragarna finns dessutom en outtömlig tillgång till potentiella offer. Om ett försök misslyckas är det bara att göra ett nytt försök med nästa person på listan.

Kvinna sitter i en fåtölj med en surfplatta i händerna.

Snabbkurser

Lär dig mer om hur du kan undvika att bli lurad genom mejl-, sms- och telefonbedrägerier genom att ta en av våra snabbkurser.

– Det kan låta märkligt, men precis som att vi alla blir experter på det vi gör mycket blir också bedragarna experter på det de gör. Vi har gett brottsofferstöd till personer som själva arbetar på bank eller försäkringsbolag, med hög utbildning och där de till och med hjälpt personer som utsatts för bedrägerier. Inte ens de går säkra. Så skickliga är bedragarna på sitt jobb, säger han.

Telefonbedrägeri ger få fällande domar

Bedrägeribrott tillhör brottskategorin ekonomisk brottslighet och har lägre prioritet hos polisen än brott mot en enskild person. Det är ofta svårt att bevisa vem det är som har begått brottet, vilket gör det svårt att gripa och få fast de skyldiga. Sedan hösten 2022 har bankerna och polisen ett utökat samarbete för att försöka bryta utvecklingen där allt fler drabbas av bedrägeribrott. Rättsväsendet har fått ökade resurser. Brottsförebyggande rådet, BRÅ, lyfter i sin rapport från september 2023 förslag på fler åtgärder för bryta trenden.

– Vi får inga fällande domar eftersom det är svårt att hitta en gärningsperson. Och i de fall det finns en gärningsperson får brottsoffren ingen ersättning eftersom de dömda är målvakter som inte behåller pengarna, säger Jan Olsson på Polisen.

Bankerna lägger ansvaret på kunden

Förundersökningen hos polisen är nedlagd eftersom det inte går att bevisa vem som har lurat Gitte Pålsson. Gittes bank anser att det är hennes eget fel att hon har blivit lurad. Hon har, som det heter på bankspråk, agerat klandervärt och borde inte ha använt sitt Bank-id på det sättet hon gjorde.

Jag är väldigt besviken på banken som inte haft några varningssignaler när det har gjorts två ovanligt stora uttag från mitt konto.

Gitte Pålsson

– Det är förfärligt det som har hänt mig och många andra. Vi står helt rättslösa. Det här har satts i system av de kriminella och bankerna hjälper indirekt till eftersom de lägger över hela skulden på kunden, säger Gitte Pålsson.

Peter Göransson arbetar på branschorganisationen Bankföreningen. Bankerna arbetar kontinuerligt med information och utbildning till sina kunder för att förhindra att fler blir utsatta för bedrägerier. Dessutom uppdaterar bankerna löpande säkerheten i systemet mot hot utifrån.

– Vi ser mycket allvarligt på att telefonbedrägerierna ökar och det bör ligga i allas intresse att bryta denna negativa utveckling. Bankföreningen ser bland annat starka behov av att förändringar i lagstiftningen och att andra nödvändiga åtgärder vidtas omgående, säger Peter Göransson.

Han anser att det behövs fler åtgärder som till exempel att bankerna får möjlighet att föra register över misstänkta målvakter, alltså de personer som syns vid brotten genom att deras konton används för överföringar, men som bara arbetar på uppdrag av de verkliga gärningsmännen.

Bedrägerier göder kriminella nätverk

Bedrägeribrott är en viktig och växande inkomstkälla för kriminella nätverk. Bedragarna blir också allt skickligare och tar hela tiden hjälp av nya tekniker för att begå brotten.

– Det här är en evig kamp och så länge det genererar pengar kommer bedragarna att fortsätta. Vi kan inte utreda oss ur det här. Det enda sättet är att fortsätta jobba förebyggande med att öka kunskapen hos befolkningen så att det blir svårare för bedragarna, säger Jan Olsson vid polisen.

Förslag på åtgärder för att minska antalet telefonbedrägerier

Hundratusentals svenskar drabbas varje år av bedrägeribrott. Förutom att att pengar försvinner urholkar brotten offrens tilltro till andra människor, rättsväsendet och bankerna. Polisen, bankerna och andra myndigheter som till exempel Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten är alla överens om att fler åtgärder behövs för att bryta den negativa spiralen. Här är några av de förslag som lyfts fram:

  • Mobiloperatörerna bör agera så att det blir svårare att luras genom "spoofing", det vill säga att det blir svårare att förfalska avsändarnumret i exempelvis bluff-sms.
  • Bankerna bör se över sitt varningssystem för överföring av stora belopp, till exempel införa fler steg med id-kontroll. De skulle även kunna arbeta med fördröjning när det gäller överföring av stora belopp.
  • Lagstiftaren bör se över vilka personuppgifter som ska få publiceras på internet för att försvåra kartläggning av enskilda privatpersoner. Som det ser ut nu riktar bedragarna in sig på ensamstående äldre och kan enkelt få kunskap om deras ekonomi.
  • Polisen bör utveckla möjligheterna för brottsutsatta att polisanmäla brott digitalt. De begränsade möjligheterna att anmäla och långa väntetider på 114 14 gör att mörkertalet är stort.

Ny AI-teknik gör det svårare att inte bli lurad

För de som blir offer räcker det inte med att ha blivit av med sina pengar och kanske vara helt utblottad. Skammen över att ha blivit lurad gör att många inte orkar berätta samtidigt som tilliten till samhället och rättssystemet går förlorad. Och faktum är att bedragarna blir allt skickligare. Bedrägerier med hjälp av AI-system är redan här. Det kan till exempel ske genom att bedragarna återskapar rösten från en nära anhörig och ringer upp för att be om pengar. De första fallen rapporteras under våren 2023 i USA och väntas bli allt vanligare.

– Det riskerar att bli tiofalt värre med AI. Produkttillverkare och de som tillverkar operativsystem behöver ta ett större ansvar för att göra det så svårt som möjligt för den här typen av brott. Samtidigt går det inte att gå runt och misstro allt och alla hela tiden. Vi kan vi bara uppmana till att vara sunt misstänksam – annars skapar vi ett samhälle ingen vill leva i, säger Jan Olsson.

Gitte vill ge brottsoffren en röst

Telefonbedrägeriet skakade om Gitte och fick henne att ifrågasätta allt, hon blev deprimerad och trodde att hon skulle bli tvungen att sälja den enda tillgång som hon hade kvar, sin lägenhet. Men tack vare sitt arbete som musiker och underhållare kunde hon tjäna pengar igen och börja vägen tillbaka.

– Det är ett stort trauma och mitt liv har förändrats. Jag tänker på de investeringarna som inte har med pengar att göra; jag värnar om naturen, kärlek, relationer och att det är som vi tycker aldrig vi har tid med. De investeringarna är betydligt mer värdefulla för mig och eftersom jag har många sådana investeringar så får jag kraft av dem att också hjälpa andra.

Under våren 2023 valde Gitte Pålsson att dela det som hänt henne i tv-programmet Go’kväll. Hon har också medverkat i flera tidningsartiklar och möten där hon berättat om det som har hänt henne. Som ett resultat av det har Gitte fått många samtal och reaktioner från andra som också har drabbats. Det har inspirerat henne till att skapa opinion för förändring så att brottsoffren för dessa telefonbedrägerier inte ska behöva stå rättslösa utan kompensation från varken försäkringsbolag, banker eller samhället.

Man med skägg sitter i en soffa och pratar i smartphone

Skydda dig mot bluffsamtal

Telefonbedrägerier blir allt vanligare och metoderna allt mer sofistikerade. Bedragarna är ofta skickliga och de vill lura dig på pengar och personliga uppgifter.  

– Jag har fått så mycket kärlek för att jag har berättat om det som hänt mig. Jag har fått samtal, sms, brev och mejl från människor som sitter ensamma med sin skuld och skam och har förlorat all tilltro till rättssystemet. Det gör att jag känner att jag vill driva på för att lyfta den här frågan och vända det här till något positivt och skapa förändring, säger Gitte.

Brottsofferjouren erbjuder brottsofferstöd för äldre.

Hur arbetar bedragare?

Även om bedrägerier skiljer sig åt och ändras över tid, finns det vissa återkommande metoder som bedragare använder. Bedragarna använder alla eller en kombination av metoderna i bedrägerierna. Tillsammans bildar de ett bedrägligt nät av lögner, förtroende och stress som gör det svårare för offret att upptäcka att hen blir utsatt för ett brott. Var för sig är varje metod ett sätt att öka sårbarheten hos offret att bli lurad.

  • Bedragare är experter på att manipulera och luras.
  • Stress är centralt i många bedrägerier.
  • Bedragare är experter på att bygga förtroendefulla relationer.
  • Bedragare gör grundlig research och vet mycket om dig.
  • Bedragare fiskar efter mer information till exempel om vilken bank du har under samtalet.
  • Det du hör i bakgrunden är förinspelade miljöljud till exempel från ett kontor eller en gatumiljö.
  • Bedragare arbetar i grupp och är väl förberedda.
  • Bedragare använder professionella hemsidor och tjänster.
  • Bedragare manipulerar dig till att göra det de vill.
  • Bedragare kan skapa ett bank-id kopplat till ditt konto men till ett annat mobilnummer.

Källa: Brottsofferjouren.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-