.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Min mobil har blivit stulen eller borttappad

Din mobil kan innehålla mycket känslig information. Lyckligtvis är mobilernas lagring numera nästan alltid krypterad. Det gör att ingen obehörig kan komma åt informationen utan att också ha den rätta koden till skärmlåset. Alla Iphone-modeller är krypterade. Det är också alla Android-mobiler som är tillräckligt nya för att köra mobilt bank-id, med eventuellt undantag för minneskortet.

Om du har blivit av med din mobil

  • Börja med att, om möjligt, fjärrlåsa mobilen. Android-mobiler kan ofta fjärrlåsas via Googles webbtjänst Hitta min enhet. Iphone-mobiler kan låsas genom Apples motsvarighet Icloud Hitta. Gå dit och logga in med samma Google-konto eller Apple-id som du använde på den stulna eller borttappade mobilen. Välj att låsa mobilen eller sätta mobilen i borttappat läge. Om mobilen har täckning kommer den att låsas och visa ett meddelande som du själv kan välja.
  • Byt lösenordet till ditt Google-konto eller Apple-id.
  • Kontakta din mobiloperatör för att förlustanmäla mobilen och spärra abonnemanget.
  • Om du har använt mobilt bank-id rekommenderar bankerna att du spärrar ditt bank-id via din internetbank. Du hittar även telefonnummer till de största bankerna på vår samlingssida.
  • Ifall mobilen blev stulen bör du polisanmäla det genom Polisens webbtjänst. Du kan även ringa 114 14 eller besöka din polisstation. Vid polisanmälan kan du behöva mobilens så kallade IMEI-nummer som står på originalförpackningen och på inköpskvittot. Du hittar också IMEI-numret på ditt Google Play-kontos eller Icloud-kontos inställningssidor.

Var detta till hjälp?

false
-