Guide
Jag har köpt något i en webbshop, men inte fått min vara eller tjänst
Ifall du har köpt en vara eller tjänst utan att få den levererad bör du alltid börja med att kontakta webbutiken för att försöka reda ut situationen. Om det inte hjälper kan du vidta följande åtgärder:
- Besök Hallå konsuments webbplats för att få en guidad genomgång av dina rättigheter vid utebliven leverans.
- Om du har betalat via kort kan du kontakta din kortutgivare för att höra vilket köpskydd du har genom dem.
- Om du inte redan har betalat kan du hålla inne betalningen. Om du håller inne betalningen är det viktigt att du meddelar både webbutiken och deras eventuella betalpartner om varför. Detta ska du göra skriftligen utifall webbutiken eller deras betalpartner skickar betalningspåminnelser eller driver vidare ärendet till inkasso.
- Du kan anmäla webbutiken till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för att få en kostnadsfri prövning av ärendet.