.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Jag har upptäckt oförklarliga eller obehöriga transaktioner från mitt bankkonto

Ifall du upptäcker att det har skett obehöriga transaktioner från ditt bankkonto måste du börja med att undersöka hur de har gjorts. Det mest sannolika är att det skett genom ett debetkort (betalkort) eller via autogiro. Kontakta din bank ifall du inte kan se hur de obehöriga transaktionerna genomförts. 

Om någon obehörig dragit pengar via debetkort (betalkort)

Vid minsta misstanke om att dina kortuppgifter kan ha hamnat i orätta händer bör du spärra kortet.

  • Ring omgående till din banks spärrtjänst och spärra kortet. Du hittar telefonnumren till de stora bankernas spärrtjänster längre ner på sidan.
  • Polisanmäl kortbedrägeriet genom Polisens webbtjänst. Du kan också polisanmäla bedrägeriet på telefonnummer 114 14 eller på din polisstation.
  • Kontakta din bank för att reklamera de obehöriga köpen eller kontantuttagen.

Om någon obehörig har dragit pengar via autogiro

Om någon har lyckats teckna autogiro i ditt namn har du råkat ut för en id-kapning.

  • Kontakta din bank för att anmäla id-kapningen och reklamera de obehöriga autogirodragningarna.
  • Polisanmäl id-kapningen genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.

Av säkerhetsskäl är det klokt att efter en id-kapning även kontrollera följande tre saker:

  • Kontrollera att du fortfarande har rätt folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. Du kan göra detta på Skatteverkets webbplats eller genom att ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771–567 567.
  • Kontrollera att du fortfarande har rätt postadress registrerad hos Svensk adressändring. Du kan göra detta på Svensk adressändrings webbplats eller genom att ringa 0771–979 899.
  • Kontrollera att ingen obehörig har kopplat en digital brevlåda till ditt personnummer. Det gör du enklast genom att logga in på Skatteverkets Mina sidor och se vilken digital brevlåda som du har kopplad.

Var detta till hjälp?

false
-