.FILE 2G 3G 4G 5G
Ett samarbete mellan
MSB Polisen Internetstiftelsen
Guide

Jag har köpt något i en webbshop, men fått en dålig kopia

En av nackdelarna med att handla på nätet är att det inte går att se den faktiska produkten vid köptillfället. Oseriösa webbutiker har bilder som föreställer riktiga produkter men skickar piratkopior till kunderna som beställer. Piratkopior är i konsumentköplagens mening felaktiga produkter. Det ger dig rätt att reklamera produkterna och antingen få en äkta produkt eller häva köpet.

  • Besök Hallå konsuments webbplats för att lära dig mer om dina rättigheter vid reklamation av felaktiga produkter.
  • Om webbutiken vägrar att låta dig reklamera produkten kan du kan anmäla webbutiken till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för att få en kostnadsfri prövning av ärendet.
  • Om det rör sig om ett renodlat bedrägeri kan du polisanmäla webbutiken genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.
  • Du kan tipsa både Konsumentverket och Tullverket om att webbutiken säljer piratkopior.

Var detta till hjälp?

Guiden är en del av kampanjen Tänk säkert
Tänk säkert

Tänk säkert

Ett samarbete mellan

MSB

MSB

Polisen

Polisen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen