.FILE 2G 3G 4G 5G
Ett samarbete mellan
MSB Polisen Internetstiftelsen
Guide

Jag har lurats in i en prenumerationsfälla eller ett abonnemang som jag inte vill ha

Så kallade prenumerationsfällor förekommer i flera former. De sprids ofta genom erbjudanden via sms, mejl och annonser. Bedragarna kan locka med produkter till fantastiska priser. I de finstilta villkoren står det då att du samtidigt tecknar dig för en prenumeration till en löpande månadskostnad. Bedragarna kan också locka med prova-på-erbjudanden som sedan mynnar ut i dyra abonnemang.

  • Ring omgående till din banks eller kortutgivares spärrtjänst och spärra kortet som du betalade med. Du hittar telefonnumren till de stora betalkortens spärrtjänster längre ner på sidan.

När du köper något på distans inom EU, till exempel på nätet, har du minst 14 dagars ångerrätt. Kontakta företaget i fråga och ångra köpet ifall du har kvar din ångerrätt.

Du är inte skyldig att betala om det inte var tydligt att det kostade något. Bestrid avgiften skriftligt. På Hallå konsuments webbplats kan du läsa mer om hur du ska gå till väga.

Var detta till hjälp?

Guiden är en del av kampanjen Tänk säkert
Tänk säkert

Tänk säkert

Ett samarbete mellan

MSB

MSB

Polisen

Polisen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen