Guide
Jag har loggat in med mitt bank-id eller e-legitimation på uppmaning av någon annan
Bedragare kan försöka utföra bankärenden eller skriva avtal i ditt namn. Det gör de genom att exempelvis ringa dig och be dig att godkänna något i bank-id-appen. Lär dig mer om bank-id- och e-legitimationsbedrägerier i vår snabbkurs Så skyddar du din e-legitimation.
Om någon obehörig har fått använda din e-legitimation
- Varenda gång någon använder din e-legitimation lämnar det spår efter sig. Om du misstänker att någon obehörig har kunnat använda din e-legitimation, till exempel om du har blivit lurad att godkänna en inloggning, bör du börja med att kolla historiken.
- Ifall bedragarna missbrukade ditt bank-id kan du se vad de gjorde genom att öppna mobilt bank-id-appen, klicka på Inställningar och välja Min bank-id-historik.
- Ifall bedragarna missbrukade ditt freja e-id kan du logga in på freja e-id:s webbplats och välja Min historik.
- Polisanmäl bedrägeriet genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.
- Kontakta organisationerna där bedragarna missbrukade din e-legitimation för att utföra ärenden i ditt namn.
Om någon obehörig har stulit din e-legitimation
Vid minsta risk för att bedragare kan ha stulit din e-legitimation bör du vidta ytterligare några åtgärder. Annars är risken att bedragarna kan fortsätta missbruka din e-legitimation. Rådgör med den som utfärdat din e-legitimation vid tveksamhet.
- Du kan spärra bank-id via din internetbank och freja e-id via Mina sidor på Freja e-id:s webbplats
- Kontakta din bank och berätta vad som hänt.
- Anmäl att du har blivit id-kapad till något av de stora kreditupplysningsföretagen, förslagsvis UC. Där kan du kostnadsfritt registrera en tillfällig kreditupplysningsspärr. Om du spärrar dig hos UC spärras du också hos de fyra andra stora kreditupplysningsföretagen.
- Kontrollera att du fortfarande har rätt folkbokföringsadress registrerad hos Skatteverket. Du kan göra detta på Skatteverkets webbplats eller genom att ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771–567 567.
- Kontrollera att du fortfarande har rätt postadress registrerad hos Svensk adressändring. Du kan göra detta på Svensk adressändrings webbplats eller genom att ringa 0771–979 899.
- Kontrollera att ingen obehörig har kopplat en digital brevlåda till ditt personnummer. Det gör du enklast genom att logga in på Skatteverkets Mina sidor och se vilken digital brevlåda som du har kopplad.