Ämnen
-
AI – artificiell intelligens
Grundkurs i AI
-
Föräldraskap
Lär dig mer om barns digitala liv
-
-
Integritet
Få kontroll över ditt digitala jag
-
Källkritik
Tänk efter innan du delar
-
Näthat och yttrandefrihet
Håll tonen i diskussionen
-
Så funkar internet
Få koll på tekniken och styrningen
-
Säkerhet på nätet
Artiklar, guider och snabbkurser
Internetbedrägerier är ett samlingsnamn för alla olika former av bedrägerier som görs online. Till exempel nätfiske, romansbedrägerier och bluffmejl. Bedrägeriförsök på internet är idag så vanliga att frågan inte är om du kommer utsättas för bedrägeriförsök, utan när.
Även kallat: internetbedrägeri, nätbedrägeri, scam
Det finns många olika typer av internetbedrägerier. Syftet med dem är oftast att på olika sätt lura offret på personlig information eller pengar.
Olika metoder för internetbedrägerier är till exempel:
- Nätfiske
- Smishing (bluff-sms)
- Phishing (bluffmejl
- Vishing (bluffsamtal)
- Romansbedrägerier
- Spoofing
- Catfishing
- Blocket-bedrägerier
- ID-kapning
Så känner du igen ett internetbedrägeri
För att avslöja bedrägerier på internet gäller det att, som alltid när du tar del av information både off- och online, tänka kritiskt. På Internetkunskap finns material för dig som vill lära dig mer om säkerhet på internet och en mängd kostnadsfria snabbkurser som hjälper dig att bli en säkrare internetanvändare.
Bedragarna på nätet är kreativa och utvecklar hela tiden nya metoder för att lura människor.
Här följer några vanliga varningstecken (men det finns många fler) för att du blir, eller har blivit utsatt för, ett bedrägeri på internet:
- Att en annons eller erbjudande är för bra för att vara sant.
- Du får ett mejl eller sms där du ombeds att klicka på en länk, öppna en bifogad fil, eller ladda ner ett program.
- Du blir oväntat kontaktad av någon som du inte känner.
- Företaget du är i kontakt med har ingen kontaktinformation eller sätt att nå dem på deras webbplats.
- Du blir ombedd att skicka pengar till någon.
- Du ombeds att dela personlig information som till exempel lösenord, koder eller kortuppgifter.
- Någon som kontaktar dig uppmanar dig att använda din bankdosa, ditt bank-id eller annan e-legitimation.