.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Jag har lurats in i en prenumerationsfälla eller ett abonnemang som jag inte vill ha

Så kallade prenumerationsfällor förekommer i flera former. Bedragarna kan till exempel locka med produkter till fantastiska priser. I de finstilta villkoren står det då att du samtidigt tecknar dig för en prenumeration till en löpande månadskostnad. Bedragarna kan också locka med prova-på-erbjudanden som sedan mynnar ut i dyra abonnemang.

Sedan den första september 2018 får svenska företag inte längre ingå muntliga avtal med konsumenter. Inget företag kan därför påstå sig ha tecknat ett giltigt avtal med dig om du inte har skrivit under något.

Om du har hamnat i en prenumerationsfälla

När du köper något på distans inom EU, till exempel på nätet, har du minst 14 dagars ångerrätt. Kontakta företaget i fråga och ångra köpet ifall du har kvar din ångerrätt.

Du är inte skyldig att betala om det inte var tydligt att det kostade något. Bestrid avgiften skriftligt. På Hallå konsuments webbplats kan du läsa mer om hur du ska gå till väga.

Var detta till hjälp?

false
-