.FILE 2G 3G 4G 5G
Ett samarbete mellan
MSB Polisen Internetstiftelsen
Guide

Jag har fått ett misstänkt samtal från min bank. Kan det ha varit ett telefonbedrägeri?

Telefonbedrägerier (även kallat vishing) där bedragare påstår sig ringa från din bank är vanligt förekommande. Alla banker känner till problemet med sådana bedrägerisamtal. När de ringer dig ber de därför aldrig att du ska berätta några lösenord, läsa upp några betalkortuppgifter eller logga in med bank-id. De kan däremot be dig att legitimera dig med bank-id om det är du som ringer dem. Det gäller även försäkringsbolag och alla andra organisationer med höga säkerhetskrav.

Vanliga kännetecken på bankbedrägerier

  • Bedragarna ber dig att "legitimera dig" med bank-id. I själva verket försöker bedragarna lura dig att godkänna deras inloggningsförsök.
  • Bedragarna ber dig att berätta dina betalkortuppgifter, lösenord eller annan personlig information.
  • Bedragarna ber om att få fjärrstyra din dator, att du ska installera en app eller att du ska besöka en annan webbplats än bankens officiella sådana.
  • Bedragarna ber dig att överföra pengar.
  • Bedragarna försöker stressa dig till att ta förhastade beslut, exempelvis genom att påstå att du måste göra något omedelbart för att förhindra att ditt bankkonto töms.

Om du får ett misstänkt samtal från en bank

  • Lägg på luren – våga vara otrevlig!
  • Begär att få göra en så kallad "motringning" där du ringer tillbaka på telefonnumret som står på bankens webbplats.
  • Ring inte tillbaka på numret som du blev uppringd från om det inte står på bankens webbplats. Ring på bankkontorets officiella kundtjänstnummer eller lokala bankkontorsnummer för att kolla om de ringt och för att få vägledning.
  • Polisanmäl alla bedrägeriförsök genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.

Mer information om bankbedrägerier

Var detta till hjälp?

Guiden är en del av kampanjen Tänk säkert
Tänk säkert

Tänk säkert

Ett samarbete mellan

MSB

MSB

Polisen

Polisen

Internetstiftelsen

Internetstiftelsen