.FILE 2G 3G 4G 5G

Prenumerationsfälla

Ämnen

En prenumerationsfälla är en typ av bedrägeri där personer luras till att teckna prenumerationer eller abonnemang på en produkt eller tjänst.

Även kallat: abonnemangsfälla

Vad är en prenumerationsfälla?

Prenumerationsfällor, eller abonnemangsfällor som det också kallas, är ett bedrägeri som förekommer i flera olika former. Målet är att lura personer att binda sig till en prenumeration av en produkt eller tjänst utan att de vet om det.

Hur känner jag igen en prenumerationsfälla?

Prenumerationsfällor startar ofta med prova-på-erbjudanden eller erbjudanden om gratis produkter, men mynnar sedan ut i dyra abonnemang. Efter att du fyllt i din adress och dina kortuppgifter börjar det dras pengar från ditt konto, inte sällan mitt i månaden för att det ska bli svårare för dig att upptäcka.

Konsumentverkets vägledningstjänst Hålla konsument skriver de att hygienartiklar, kosttillskott och underkläder är vanligt förekommande varor i abonnemangsfällor. Falska tävlingar, utlottningar och undersökningar är andra sätt som bedragarna använder för att luras.

Hur skyddar jag mig mot prenumerationsfällor?

Läs alltid det finstilta i avtalet innan du hoppar på ett prova-på-erbjudande. Det är ofta där informationen om själva prenumerationen eller abonnemanget finns.

Ibland saknas dock den informationen helt. Därför måste du alltid tänka kritiskt och vara extra försiktig när du stöter på erbjudanden som är oväntat billiga eller rent av gratis. Ett sätt är att lära dig mer om hur du kan känna igen falska annonser på nätet.

Att ha kritiska förhållningssätt är också viktigt när det kommer till tävlingar och undersökningar där du behöver dela dina kortuppgifter för att delta eller få din tack-för-hjälpen-gåva hemskickad. I dessa fall riskerar du både att hamna i en prenumerationsfälla och få dina kortuppgifter kapade.

Det kan också vara bra att lära sig mer om hur du skyddar dig mot mejl-, sms- och telefonbedrägerier, eftersom det ofta är så bedragarna kontaktar dig.

Hur vanligt är det med prenumerationsfällor och abonnemangsfällor?

Prenumerationsfällor är vanligare än många tror. Enligt en undersökning från Konsument Europa, som publicerades 2017, hamnade över 200 000 svenskar i prenumerationsfällor under de tre föregående åren. Det innebär att någon drabbades var åttonde minut, dygnet runt.

Det här ska du göra om du fastnat i en prenumerationsfälla

Om du lurats in i en prenumerations- eller abonnemangsfälla ska du direkt kontakta din bank eller kortutgivare för att spärra kortet du betalat med. Här hittar du kontaktuppgifter till de stora bankernas spärrservice.

Om du köper något på distans inom EU har du alltid minst 14 dagars ångerrätt. Har det inte gått 14 dagar sedan du fastnade i prenumerationsfällan kan du alltså kontakta företaget i fråga och häva köpet.

Du är inte skyldig att betala om det inte var tydligt att det kostade något. Bestrid avgiften skriftligt. På Hallå konsuments webbplats kan du läsa mer om hur du ska gå till väga.

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

Varje månad får du kunskap och tips från Internetstiftelsen som gör det digitala livet enklare. Poddar, artiklar och tips om föreläsningar. Mer kunskap helt enkelt!

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn
false
-