Telefonbedrägeri
Här får du hjälp om du har utsatts för, eller misstänker att du har blivit utsatt för telefonbedrägeri eller bluffsamtal.
Telefonbedrägerier kan delas in i två olika typer. Den ena är en typ av nätfiske och kallas även för vishing (efter engelskans voice phishing). Vishing går ofta ut på att bedragaren som ringer försöker få dig att använda din e-legitimation, eller att lämna ut personlig information som koder från din bankdosa, kortnummer och lösenord. Om ett vishing-försök lyckas är risken stor att du blir av med dina pengar, eller att din e-post och andra användarkonton blir kapade. Din personliga information är dessutom en eftertraktad handelsvara, som bedragarna kan sälja vidare till andra kriminella.
Den andra typen av bluffsamtal har som mål att du ska ingå olika avtal, utan att du är medveten om vad du tackar ja till. Då riskerar du bland annat att fastna i dyra prenumerationer eller abonnemang som du inte vill ha.
Om du drabbats av ett telefonbedrägeri är det alltid viktigt att noga analysera vad som skett, vilka uppgifter som du kan ha lämnat ut och vilka digitala tjänster som du kan ha gett bedragaren tillgång till. Den här informationen är viktig att kunna uppge när du söker hjälp för att stoppa pågående bedrägeriförsök och ställa allt till rätta.
Här nedanför får du vägledning hur du ska göra om du råkat ut för ett telefonbedrägeri.