Guide
Jag har fått ett misstänkt samtal från Skatteverket eller en annan myndighet, kan det ha varit ett telefonbedrägeri?
Telefonbedrägerier (även kallat vishing) där bedragare påstår sig ringa från exempelvis Skatteverket eller Polisen är vanligt förekommande. Alla myndigheter känner till problemet med sådana bedrägerisamtal. När representanter för myndigheter ringer ber de därför aldrig att du ska logga in med bank-id eller legitimera dig på annat vis. De kan däremot be dig att legitimera dig med din e-legitimation om det är du som ringer dem.
Vanliga kännetecken på myndighetsbedrägerier
- Bedragarna ber dig att läsa upp koder från din bankdosa.
- Bedragarna ber dig att "legitimera dig" med bank-id eller annan e-legitimation. I själva verket försöker bedragarna lura dig att godkänna deras inloggningsförsök.
- Bedragarna ber dig att berätta dina betalkortuppgifter, lösenord eller annan personlig information.
- Bedragarna ber om att få fjärrstyra din dator, att du ska installera en app eller att du ska besöka en annan webbplats än myndighetens officiella sådana.
- Bedragarna ber dig att överföra pengar.
Om du får ett misstänkt samtal från en myndighet
- Lägg på luren – våga vara otrevlig!
- Begär att få göra en så kallad "motringning" där du ringer tillbaka på telefonnumret som står på myndighetens webbplats. Ring inte tillbaka på numret som du blev uppringd ifrån om det inte står på myndighetens webbplats.
- Om det rör sig om ett bedrägeriförsök, ring 114 14 eller besök din polisstation.