Guide
Jag har fått ett misstänkt mejl eller sms från Postnord, DHL, Schenker eller annan post- och paketleverantör
Det är vanligt att bedragare skickar bluffmejl och bluff-sms som ser ut att komma från Postnord eller andra post- och paketleverantörer. Bluffmejlen och bluff-sms:en kan bland annat handla om:
- Att du har en obetald fraktavgift.
- Att du ska kontrollera din leveransstatus.
- Att ditt paket fastnat i tullen eller hålls kvar på någon postterminal.
- Att du behöver ladda ner filer för din försändelse.
Syftet med bedrägeriet är oftast att komma över dina betalkortuppgifter. Bedragarna kan också försöka komma över dina lösenord eller infektera din dator.
Om du har fått ett misstänkt mejl eller sms
Du behöver inte bli orolig över att ha fått ett misstänkt mejl eller sms. Så länge som du håller din dator eller mobil uppdaterad kan du inte bli infekterad av att bara ta emot ett mejl eller sms.
- Klicka inte på några länkar och öppna inga bifogade bilagor.
- Svara inte. Om du svarar bekräftar du att din e-postadress eller ditt telefonnummer är i bruk.
- Gå själv in på paketleverantörens webbplats och sök efter föresändelsenumret. Ifall det är ett äkta mejl eller sms så hittar du all information du behöver där.
- Kontakta paketleverantörens kundtjänst ifall du känner dig osäker eller har några frågor.
- Kom ihåg att det är svårt att upptäcka falska e-postavsändare och att du aldrig kan lita på avsändarnamnet som visas i sms.
Om du uppgett betalkortnummer till bedragare
Vid minsta misstanke om att dina kortuppgifter hamnat i orätta händer bör du spärra kortet.
- Ring omgående till din banks eller kortutgivares spärrtjänster och spärra kortet. Du hittar uppgifter till de stora betalkortens spärrtjänster längre ner på denna sida.
- Kontrollera ifall det har gjorts några köp eller kontantuttag som du inte känner igen.
Ifall du upptäcker att någon obehörig har handlat eller tagit ut pengar med ditt kort måste du också göra följande saker efter att du har spärrat kortet:
- Polisanmäl kortbedrägeriet genom Polisens webbtjänst. Du kan också polisanmäla bedrägeriet på telefonnummer 114 14 eller på din polisstation.
- Kontakta din bank eller kortutgivare för att reklamera de obehöriga köpen eller kontantuttagen.
Spärrservice hos vanliga banker