.FILE 2G 3G 4G 5G
Guide

Jag har fått ett mejl eller sms med en faktura på något som jag inte beställt

Om du har fått en faktura på något som du inte har beställt kan två saker ha inträffat – du har antingen fått en så kallad bluffaktura eller drabbats av en id-kapning.

Bluffakturor skickas ut av oseriösa företag i hopp om att någon ska betala dem. Inga seriösa företag skickar sådana. Om du har fått en faktura från ett seriöst företag är risken stor att du har drabbats av en id-kapning. Då är det viktigt att du vidtar följande åtgärder, även om du inte har gjort något fel. Annars är risken stor för att ärendet går vidare till inkasso och i värsta fall till Kronofogden. Ju längre tid som går, desto svårare blir det att reda ut id-kapningen.

Om du har fått en bluffaktura

Ifall fakturan kommer från ett företag som verkar oseriöst ska du bestrida fakturan.

Observera! Vissa oseriösa företag mejlar ut reklamerbjudanden som är utformade som om de vore fakturor. Då står det någonstans finstilt att det rör sig om ett erbjudande. Sådana reklamfakturor behöver du inte bestrida, men du kan ändå anmäla företagets bedrägliga marknadsföringsmetoder till Konsumentverket.

Om du har drabbats av en id-kapning

  • Ifall fakturan kommer från ett företag som verkar seriöst bör du utgå från att du har drabbats av en id-kapning. Bedragare har alltså köpt något i ditt namn och företaget tror att det var du som köpte det.
  • Polisanmäl bedrägeriet genom att ringa 114 14 eller besöka din polisstation.
  • Håll noggrann kontroll på dina bank- och betalkortskonton för att se att inga obehöriga transaktioner genomförs. Om så skulle ske, kontakta din bank direkt.
  • Anmäl att du har blivit id-kapad till något av de stora kreditupplysningsföretagen, förslagsvis UC. Där kan du kostnadsfritt registrera en tillfällig kreditupplysningsspärr. Om du spärrar dig hos UC spärras du också hos de fyra andra stora kreditupplysningsföretagen.
  • Bestrid fakturan skriftligen genom att kontakta företaget som vill ha betalt. Informera dem om att du har råkat ut för en id-kapning. På Hallå konsuments webbplats hittar du en guide med färdigskrivna formuleringar som du kan använda.

Var detta till hjälp?

false
-