Guide
Jag har fått ett misstänkt mejl eller sms från Spotify, Netflix, HBO, Viaplay, Disney+ eller annan strömningstjänst
Det är vanligt att bedragare skickar bluffmejl och bluff-sms som ser ut att komma från de populäraste strömningstjänsterna för musik, poddar, tv-serier, filmer och ljudböcker.
Bedragarna länkar ofta till webbplatser som ser ut som de riktiga webbplatserna men som i själva verket är falska kloner. Syftet är oftast att lura av dig dina betalkortuppgifter, dina lösenord eller få dig att installera virus på din dator.
Om du fått ett misstänkt mejl eller sms från en strömningstjänst
- Klicka inte på några länkar och öppna inga bilagor.
- Svara inte. Om du svarar bekräftar du att din e-postadress eller ditt telefonnummer är i bruk
- Gå själv till strömningstjänstens webbplats och logga in där. Ifall strömningstjänsten behöver din uppmärksamhet hittar du allt du behöver på dina sidor där.
- Kontakta strömningstjänstens kundtjänst ifall du har några följdfrågor.
- Kom ihåg att det är svårt att upptäcka falska e-postavsändare och att du aldrig kan lita på avsändarnamnet som visas i sms.
Om du har uppgett betalkortnummer till bedragare
Vid minsta misstanke om att dina kortuppgifter kan ha hamnat i orätta händer bör du spärra kortet.
- Ring omgående till din banks eller kortutgivares spärrtjänster och spärra kortet. Du hittar telefonnumren till de stora betalkortens spärrtjänster längre ner på denna sida.
- Kontrollera ifall det har gjorts några köp eller kontantuttag som du inte känner igen.
Ifall du upptäcker att någon obehörig har handlat eller tagit ut pengar med ditt kort måste du också göra följande saker efter att du har spärrat kortet:
- Polisanmäl kortbedrägeriet genom Polisens webbtjänst. Du kan också polisanmäla bedrägeriet på telefonnummer 114 14 eller på din polisstation.
- Kontakta din bank eller kortutgivare för att reklamera de obehöriga köpen eller kontantuttagen.
Spärrservice hos vanliga banker