Guide
Jag har klickat på en länk i ett bluffmejl eller bluff-sms och lurats att köpa något som inte finns med mitt kort
Så kallade nätfiskemejl (även kallat phishing-mejl) försöker att lura av dig personlig information, till exempel betalkortsuppgifter. Bedragarna kan locka med fantastiska priser och länka till webbplatser som ser ut som etablerade webbutiker. I själva verket är webbutikerna bara klonade webbplatser som stjäl betalkortsnumren som knappas in vid köptillfället.
Om du råkat lämna ifrån dig dina kortuppgifter
Vid minsta misstanke om att dina kortuppgifter kan ha hamnat i orätta händer bör du spärra kortet.
- Ring omgående till din banks eller kortutgivares spärrtjänster och spärra kortet. Du hittar länkar till de stora betalkortens spärrtjänster längre ner på denna sida.
- Kontrollera ifall det har gjorts några köp eller kontantuttag som du inte känner igen.
Om någon har handlat med ditt kort
Ifall du upptäcker att någon obehörig har handlat eller tagit ut pengar med ditt kort måste du också göra följande saker efter att du har spärrat kortet:
- Polisanmäl kortbedrägeriet genom Polisens webbtjänst. Du kan också polisanmäla bedrägeriet på telefonnummer 114 14 eller på din polisstation.
- Kontakta din bank eller kortutgivare för att reklamera de obehöriga köpen eller kontantuttagen.
Spärrservice hos vanliga banker